Sida 1 av 1
Vatten temp
Postat: mån mar 26, 2007 22:10
av henkebus
Hej
Jag har en lite fråga. Varför ligger corvetten så högt upp i vatten, oljetemp?? Jag är ju bara van efter att vattentempen ligger runt eller strax över 90 grader, första gången blir man bra nervös att bilen ska koka. Jag har läst runt på andra trådar och lärt mig mycket, men dock ej varför dom ligger så högt.
mvh
henke
Postat: tis mar 27, 2007 6:32
av gta324
vatten temp- avgasvärdena..........
Postat: tis mar 27, 2007 6:47
av henkebus
har jag fattat rätt, att det är så varma avgaser så vatten tempen stiger också, Kan man göra något så att den sjunker lite i temp, Annan termostat, kyl, har sett att det finns lite produkter som man kan hälla i kylsystemet, Eller är det bara att gilla läget och köra bara.
mvh
henke
Postat: tis mar 27, 2007 9:26
av gta324
varm motor -> bättre värden.
Vill du ha den svalare, byt termostat.
Hur varm blir den?
Postat: tis mar 27, 2007 19:56
av henkebus
ligger runt 106, 107 grader vid långsam körning i stan, vad jag har förstått så är det normalt, om man byter termostat hur mycket sämre blir avgasvärden, är det besiktningsbart, det skulle tydligen vara en annan termostat på förgasarbilar typ 82 grader.
vid landsvägskörning en bit under 100 grader.
Det går inte att fixa så att elfläkten går igång tidigare, kanske runt 100.
Hur är c5:orna, ligger dom på samma värde som c4:orna???
mvh
henke
Postat: tis mar 27, 2007 22:05
av gta324
Det går inte att fixa så att elfläkten går igång tidigare, kanske runt 100.
jo, det bästa är att matcha den med termostaten......
Postat: tis mar 27, 2007 22:12
av Jakobsson
Jag kollade på 2 olika orginalchip och båda har
Fan 1 enable 107,75
Fan 1 disable 104,75
Fan 2 enable 113
Fan 2 disable 107,75
Jag har ändrat till
100,25
97,25
104,75
100,25
Tänte börja där och se hur det verkar.
Pelle
-90 cab
Postat: ons mar 28, 2007 6:31
av henkebus
Jakobsson, hur gjorde du för att ställa om fläkten ???
vilken termostat ska man ta??
mvh
henke
Postat: ons mar 28, 2007 7:12
av Jakobsson
läs av eller hämta orginalchip-fil på nätet.
hämta hem tunerpro + definitionsfil till chippet
ändra under konstanter i tunerpro
spara ny chip-fil
bränn/programmera nytt chip
byt ut det gamla
Visst har du en -89 ? med automat ?
utrustning för chip o sånt hittar du på moates.net
Termostaterna debatteras mycket ofta på dom amerikanska saiterna med
blandade åsikter.
Ett annat problem som händer när fläktarna går mer på tomgång är att generatorn belastas mer på tomgång och den är redan plågad från början.
Pelle
-90cab
Postat: ons mar 28, 2007 7:19
av gta324
Har inte corvetten en fan switch i toppen som F-bodies? till fläkt nr2.
I chippet kan man dock styra bägge fläktarna på f-bodyn oxå men det kräver omkoppling av fläkt vs ecm........Kanske funkar det på vetten från fabrik?
Vill man att bilen skall gå svalare på tomgång kan man ändra lite i mappen, går kanske inte lika jämt och fin men den går svalare.....
Postat: ons mar 28, 2007 12:51
av Jakobsson
På 90:an styrs fläktarna av ecm men jag tror att en del äldre även har en switch.
När man slår på AC:n går dock ena fläkten konstant.
Pelle
-90 cab
Postat: fre mar 30, 2007 17:03
av madcow
Ursäkta en okunnig.. Men jag har ju sett samma sak - går lite varmt,
speciellt i köer - skaffade en ny "kallare" termostat
Men var i he..te sitter den
På gamla hederliga maskiner sitter den ju ovanpå vattenpumpen ....
Fet slang till kylaren - går inte att missa...
Postat: fre mar 30, 2007 18:51
av M Nordin
madcow: du har val L98? följ den feta slangen från kylaren och skall skåda ljuset (eller termostaten) - sitter i "insugslocket" eller base plate på TPI språk.
MN
edit: om du inte ändrar fläktstyrningen kommer bilen gå precis lika varmt som förut i stadstrafik! Svalare bara på landsvägen...
Postat: fre mar 30, 2007 19:56
av henkebus
det är en 89 med aut.
Är det svårt det där med chipen, har ingen vidare koll på chip.
Postat: lör mar 31, 2007 9:15
av Jakobsson
Du behöver en bin som heter ARAP
Definitionsfil $6E
Kan du löda bort orginalchippet och sätta in en sockel ?
Pelle
-90 cab
Postat: lör mar 31, 2007 17:15
av madcow
M Nordin skrev:madcow: du har val L98? följ den feta slangen från kylaren och skall skåda ljuset (eller termostaten) - sitter i "insugslocket" eller base plate på TPI språk.
MN
edit: om du inte ändrar fläktstyrningen kommer bilen gå precis lika varmt som förut i stadstrafik! Svalare bara på landsvägen...
Hmmm..
L98 - Japp....
Antar att man får peta bort luftslangen... Den skymmer ju det mesta..
Och fläktstyrningen antar jag att man ändrar elektroniskt ?
Kabel - dator..... Eller ?
Postat: lör mar 31, 2007 19:17
av henkebus
jo det kan jag, det var min utbilningen en gång i världen.
vet du någostanns man kan köpa en sockel, elfa kanske??
Postat: lör mar 31, 2007 22:07
av gta324
Se till att ha en scanner inkopplad om ni kör en en ARAP.bin, den är väldigt aggresiv i SA och behöver formodligen justeras ner en bit..........
/N.
Postat: lör mar 31, 2007 23:38
av Jakobsson
Jag lödde in en kontaktlist på varje sida men man kan använda en zif sockel eller en memcal adapter om man vill.
Var rädd om memcal delen.(sitter utmed prom:en)
Kolla vilka fyra bokstäver som står på klisterlappen uppe på chippet om du inte vill hitta orginal .bin till din bil.
Jag gissar på ARAP.
Angående SA (spark advance) så tror jag även att min är väldigt våldsam.
Kanske GM försökte krama ut det lilla sista ur tuningen innan L98:ans slut.
En scanning är nog inte så dumt eftersom det verkar som om dessa bilar har väldigt små marginaler i ecm.
Dåligt skick på tändning och täta katalysatorer m.m är förmodligen ingen höjdare.
Pelle
-90 cab
Postat: sön apr 01, 2007 8:31
av gta324
Hög SA vid Cruise osv ger hög oljetemp........ Jag tror på ett mellanting mellan ARAP och GM orginal.
ARAP finns inte i några bilar från fabrik om jag inte minns fel. Utan en testversion till en Shootout till någon tidning..........