Reg.plåt fram vs. Poliskontroll

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Reg.plåt fram vs. Poliskontroll

Inlägg av TJ »

Hej alla glada!

Tänkte bara dela med mig en ganska rolig historia...
Hittills har jag kört med reg.plåten fram. (Skit fullt men, men...)
Förra vecka bestämde jag mig för att beställa en mindre reg.plåt från vette.se som man kan klistra på längst ner på framspoilern.
I går satt jag tillbaka på kåpan och lät den "godkända reg.plåten" sitta kvar under kåpan. Skit samma tänkte jag några dagar utan synlig reg.plåt fram borde inte vara nån fara....Och gissa vad som händer idag? Jo, en rutinpoliskontrololl i Barkarby..De vinkade in mig och det första de sa: Vad har du reg.plåten fram någonstans? Da sa jag att den sitter bakom kåpan..och kåpan glömde jag skruva bort...Ja, ja sa han, visst är det snyggare med kåpan på men det kostar 1500:- att köra utan reg.nummer fram.
Sen sa han att jag skulle ta bort kåpan på plats så att han kunde se om det satt en skylt där fram eller ej. Jag tog bort kåpan och då vart de "glada". Han nämnde att de ger böter till alla som kör även med icke godkända skyltar och det är Tarfikverket som ligger bakom. Inte polisen!
Men till slut så sa han att han bjuder på de 1500:- :-) :-) :-)
Där hade jag lite tur och inte 1500:- fattigare!
Så nu vet jag inte vad man ska göra??? Beställa en mindre icke godkänd skylt eller ej.

/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av goa2head »

Har kört helt utan skylt fram sen slutet på mars. och blivit stannad i en stor kontroll och mött polisen ca 15gånger utan dom brytt sig om detta.

Blev stannad förra året utan skylt och fick då 400kr böter...kl va 23:55;) dagen efter höjdes bötern till 1500kr. Polisen skulle först ge mig 1500kr i böter men jag påpeka att det kl inte va över 00:00 hehe. Han blev skit sur och jag fick bara 400kr i böter:)

Jag kommer köra med skylt i bilen, har den i rutan ibland. Tyvärr är det ju så jäkla fult på vetterna....
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Användarens profilbild
Tommy Larsson
Rookie
Rookie

Reg-plåt fram vs poliskontroll

Inlägg av Tommy Larsson »

Har också haft tur, efter vårmönstringen i Askersund på hemvägen på E 20 söder Mariestad, dök dom upp ur tomma intet, först en sen en till MC-polis, körde med reg-skylten i frontrutan ,blev invinkad och en av dom sa att det blir 1500 kr,jag "skyllde "på att jag pratat med Bilprovningen och fått OK,svaret blev att det begrep dom inte på Bilp. jag hävdade att jag blivit lurad,efter lite internt tugg dom emellan sa den ene att OK du är ju ingen junior så dom skrev ett Flygande besikt-protokoll och kraftfulla förmaningar att fixa detta snarast.
Dan efter den 2/5 stoppad på nytt på morron för att "blåsa", samma historia, visade mitt papper jag kunde ju inte fixa det på natten.
Den onde och den gode, en för böter en emot den gode segrade!!
Men dom påpekade att dom hört "alla" undanflykter och dom lovade vara på "bettet så nu har skylten åkt på.
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

Kör oxå med plåten i fönstret eller oxå monterad i den mjuka "spoilern" under bilen kolla bara så att den är synlig ifrån ca 10m. Har kört så utan att bli stoppad.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Vaddå? - Fult med skylt fram?

Jag tycker detta blev riktigt bra (skylten skall bytas) - med skylthållaren "Rolle" i rostfritt!

Bild

Bild
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

[quote="Bobrob"]Vaddå? - Fult med skylt fram?

Jag tycker detta blev riktigt bra (skylten skall bytas) - med skylthållaren "Rolle" i rostfritt!

Ja snyggt eller inte kan väl diskuteras men den sitter ju där :wink:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag förstår inte resonemanget? Varför inte sätta skylten där den är avsedd att sitta? det blir ju snyggast :?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

COOLMACHINE skrev:Jag förstår inte resonemanget? Varför inte sätta skylten där den är avsedd att sitta? det blir ju snyggast :?

8)
:shock: ...eller inte... Fast smaken är som bekant olika... :shock: Bobrob's variant är ju ganska OK faktiskt. Har du gjort den själv?
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

badass skrev:
COOLMACHINE skrev:Jag förstår inte resonemanget? Varför inte sätta skylten där den är avsedd att sitta? det blir ju snyggast :?

8)
:shock: ...eller inte... Fast smaken är som bekant olika... :shock: Bobrob's variant är ju ganska OK faktiskt. Har du gjort den själv?
Rolle tillverkar i rostfritt - jag säljer för 499:-/st.

Bild
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

499 kr :shock: Kan göras av en aluminiumplåt för 10 kr.
Max
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av LW »

Max M skrev:499 kr :shock: Kan göras av en aluminiumplåt för 10 kr.
Max
Jo.. jag köpte 2 st rostfria gångjärn för ca 20 kr och montera under fronten, "hängande skylt".... och i ca: 70 km/h så vips så är den borta :lol: och i stadskörning så finns skylten snyggt hängade på plats!
samt att fronten ej blir sönderslagen vid våran kommuns farthinder :cry: som är lite här och där!
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Ska göra något liknande. Försökte med "glömt skylten under luckantricket" Polisen påstod sig ha sett min bil utan skyllt i 2 veckor. 1500 kr...lite dyrt numera.
Max
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

LW skrev:
Max M skrev:499 kr :shock: Kan göras av en aluminiumplåt för 10 kr.
Max
Jo.. jag köpte 2 st rostfria gångjärn för ca 20 kr och montera under fronten, "hängande skylt".... och i ca: 70 km/h så vips så är den borta :lol: och i stadskörning så finns skylten snyggt hängade på plats!
samt att fronten ej blir sönderslagen vid våran kommuns farthinder :cry: som är lite här och där!
Gångjärn är inte heller godkänt, skylten måste sitta fast och får inte svänga.. Men har du tur så kanske snuten inte märker att det hänger och dinglar ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Det man med stor säkerhet kan påstå är att det är svårt att köra Corvette och vara laglig :D
Max
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

8)
Men du kör väl en C6? Du har inte så snygg kåpa fram som vi som har C5:or? :-) :-)

/TJ
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Precis, men på C6 blir det en annan sak, därför har jag tillverkat ett eget skyltfäste :lol:

http://i84.photobucket.com/albums/k35/C ... Minbil.jpg

8)
Senast redigerad av COOLMACHINE den sön maj 13, 2007 22:29, redigerad totalt 1 gånger.
Thumbs Up!
Pedal Down!

TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Mycket snyggt !! :-) :-)
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jari »

Grrr... dom e på hugget, åkte ner till polisstationen och skulle hämta jäntans nycklar som hon tappat och va f:n händer... när jag ska parkera står det en motorcykelpolis bakom bilen...shit..skylten sitter i framrutan har haft ilen i fyra dagar och besiktningen har godkänt detta... inte f:n bryr han sig, fast jag hade ett alldeles färsk besiktningsprotokoll med i bilen, 1500 spänn säger han och frågar om jag erkänner och jag säger självklart nej, hur i allsin värld ska jag kunnat veta detta då bilen är nybesiktigad utan anmärkning och jag aldrig ägt en corvette, ja ja, får bli långbänk det här tänker inte ge mig i första taget, är det lag ska man självklart ha skylten på plats men hur det går ihop med bilprovningens godkännande kan jag inte förstå.....
// Jari
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Tyvärr, jag beklagar du ligger nog risigt till, det är ju faktiskt lag på att skylten sitter fastmonterad och väl synlig. Men "farbror blå" kunde ju ha varit lite bussig och bara påpekat att du skulle montera skylten omgående. sorry :cry:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Skriv svar