Sida 1 av 1
Äntligen fått på dom nya fälgarna
Postat: sön maj 20, 2007 21:13
av 69
Efter lagom mkt jobb så sitter dom äntligen på plats. Va tvungen att tillverka en adapterplatta för att anpassa bultcirkel och centrumhål. Fast däcken tar i lite fram så jag måste höja bilen och helst svarva lite i fälgarna. Antar att den kommer upp en hel del fram om man sätter i standardfjädrar fram.
Vill ha ner den 2cm till bak genom att sätta dit längre bladfjäderbultar så är det någom som vet vart man köper såna?
Fälgarna är 18x9" och däcken är 255/45R18
Postat: sön maj 20, 2007 22:19
av gbak
Snyggt, jag trodde inte att det gick att få in så breda fälgar!
Har du moddat nåt bak för att få in 9" fälgarna, eller sticker de ut utanför skärmarna?
Postat: sön maj 20, 2007 23:00
av Målarn59
Nice

Postat: mån maj 21, 2007 6:56
av Stingray73
Bara att instämma ! Ser helrätt ut.
Postat: mån maj 21, 2007 21:03
av 69
Tackar.
gbak: 255/45R18 är t.o.m. 5mm smalare än 255/60R15 så bredden är inget problem (och 255/60R15 kör ju väldigt många med).
Det knepiga är att hitta fälgar med rätt offset.
Postat: mån maj 21, 2007 23:24
av Johan Fräjdin
Jag köpte längre bultar hos VBP (
http://www.vbandp.com/).
I princip kan man ju köra med vanliga "Svenska" bultar, problemet är att hitta rätt längd och hållfasthet.
Postat: mån maj 21, 2007 23:39
av gbak
Har tittat lite till och från på både fälgar och däck.
I kväll hittade jag de här däcket som borde funka både på landsväg och bana.
http://www.mocomp.se/produkter/pris/lis ... _06web.pdf
Fördelen är ju att jag slipper köpa andra fälgar.
Håller det 1000-1500 mil så klarar jag mig i 3 år
Det däcket jag behöver är 265/45-16.
Idag har jag 255/50-16 och har några cm kvar på bägge sidor.
Postat: tis maj 22, 2007 23:18
av 69
gbak:ser ut att va bra bett i. Själv köpte man det billigaste man kunde hitta :)
Fast 265/45R16 är väl för brett för 8" breda fälgar?
Fan, har nu tatt en titt till på bilen och det sitter redan 8" långa bakfjäderbultar. Vad kan det vara som gör att den är för hög även fast dom är maxxade? Om bladfjädern är för hård borde det bli så men kan det vara nåt annat?
Det sitter en 7-bladig fjäder på nu och enligt Corvette Central:s katalog så är det Heavy Duty och nåt som dom inte rekommenderar annat än till bankörning. Har nån nån koll på bakfjädrar? Är det tex värt $200 extra att montera dit en glasfiberfjäder om man nu ändå ska byta?
Postat: tor maj 24, 2007 21:13
av BB
Du kan sätta dit bakfjäderbultarna från C4:ans sänkningsats , dom är 10" långa och passar direkt (om du inte har för breda däck...) jag har 245 bak och det funkar fint.
Postat: tor maj 24, 2007 23:01
av 69
Fan vilket bra tips! Tackar, beställning lagd.
Postat: tor maj 24, 2007 23:11
av gbak
69 skrev:gbak:ser ut att va bra bett i. Själv köpte man det billigaste man kunde hitta

Fast 265/45R16 är väl för brett för 8" breda fälgar?
265 är nog på gränsen, det blir ju också svårare att montera på däcken när profilen blir lägre.
Får väl ta ett snack med nån däck verkstad och höra vad som går att montera som max på mina fälgar.