Sida 1 av 1
Reservdäck på "burk"
Postat: tor maj 31, 2007 13:49
av TJ
Hej,
Är det någon som vet vad man ska köpa för prylar dvs. luftkompressor och "reservdäck på burk" som är OK/anpassade för C5:an? Inköpsställe?
Lite trist att få punka och vänta på bärgningsbilen...
/TJ
Postat: tor maj 31, 2007 15:29
av Max M
Reservdäck på burk sabbar däcktrycksensorerna.
Max
Postat: fre jun 01, 2007 10:27
av TJ
Jaha....gör de? Vad ska man ha då? Ingenting och bara vänta på bärgningsbilen?
Vad använder ni andra?
/TJ
Postat: fre jun 01, 2007 10:42
av COOLMACHINE
Du ska ha punkteringssäkra däck

Postat: fre jun 01, 2007 16:33
av Bobrob
C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Postat: fre jun 01, 2007 22:26
av COOLMACHINE
Bobrob skrev:
"Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max... "
Vad menar du, utveckla detta Robert

Postat: ons jun 06, 2007 7:43
av Bobrob
COOLMACHINE skrev:Bobrob skrev:
"Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max... "
Vad menar du, utveckla detta Robert

Enligt många som bytt - EMT-däcken är tyngre = högre ofjädrad vikt = sämre vägegenskaper, de har dessutom väldigt högt vägljud och sämre grepp än t.ex. Good Year Eagle F1 Supercar eller Michelin Pilot Sport.
Kör själv på Michelin Pilot Sport på min Z06 - mina bästa gatdäck hittills.
Postat: ons jun 06, 2007 15:00
av vette.se
För de flesta räcker de bästa gatdäcken långt som tex Kumho Ecsta, Yokahama AVS, Michelin Pilot Sport, Dunlop 9000, Pirelli Pzero Rosso etc etc. Vid punktering är alternativen en liten kompressor (Clas Olsson 150kr) och 'däck på burk' och riskera sensorn eller det jag kör med - ring bärgare
Vill man ha kvar tryggheten med RunFlat så finns de flesta fabrikat idag med RunFlat men prestanda är tyvärr dålig pga av de hårda sidorna och oftast också en väldigt hård gummiblandning.
Jag har haft möjlighet att köra med däcken ovan förutom Dunlop och jag tycker inte det är så stor skillnad. Det som sticker ut något är Yokahama AVS, jag kan hålla högre kurvhastighet med detta men det syns också på gummihårdheten enligt nedan. Siffran efter respektive däck anger hårdheten, lägre siffra = mjukare gummi (slits också snabbare).
Goodyear RunFlat 300 --> original på C5
Kumho Ecsta 220
Yokahama AVS Sport 180
Michelin Pilot Sport 220
Dunlop SP Sport 9000 280
Pirelli Pzero Rosso 220 (vissa storlekar finns i 160)
------------------
---- R däck ----
Kumho Ecsta V700 50 --> Bästa R-däcket jag provat hittills !!
Michelin Pilot Sport Cup 80 --> Jag rekommenderar inte detta till Corvetten, överhettar snabbt !!
Yokahama Advan 048 60 --> Har inte provat
Postat: tor jun 07, 2007 19:09
av MackeC5
Varför nämns inte hankook, har kört med dom på många bilar och tycker det är bra däck, eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh Macke
Postat: sön jun 10, 2007 7:33
av Bobrob
MackeC5 skrev:Varför nämns inte hankook, har kört med dom på många bilar och tycker det är bra däck, eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh Macke
Jag körde på Hankook i min 92'a LT1'a. Fantastiskt bra däck för bara dryga 4000:-/4 st från
www.dackonline.se. Däcken upplevdes som högkvalitetsdäck (bra rundhet och lättbalanserade), något hårda, men med bra våtegenskaper - släpper jämt och fint på såväl torrt som vått underlag. Körde på dessa på CCS-Kinekulle Ring våren 2006 och konstaterade att jag nästan hängde C5'or på banan trots de billiga däcken. På min Z06 vill jag ha det absoult bästa - vågar inte chansa - så valet stod mellan original GoodYear Eagle F1 Supercar och Michelin Pilot Sport - båda originalmonteras på värsting Mercedes, Ferrari, Porsche etc. - priset för Michelin Pilot Sport var 9500:-/4 st (på Däckonline). GoodYear var dyrare och svåra att hitta - leveransproblem.
Postat: sön jun 10, 2007 8:52
av vette.se
Se också
www.rejsa.nu Kolla in däcksforumet, där kan du hitta mycket matnyttigt från de som verkligen nöter bana men också vill kunna köra med samma däck på gatan.
PS: Vi vet ju alla hur bra 'originalmonterade' däck är

Postat: mån okt 08, 2007 21:36
av TJ
Är det någon som har provat BF Goodrich ??
/TJ
Postat: mån okt 15, 2007 8:19
av Lars J
Bobrob skrev:C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Det talas ofta om punkteringssäkra däck vilket egenligen är fel. EMT däcken som sitter på original kan du få punktering på, däremot så har däcken så styv sida att det går att köra ett antal mil i rimlig fart utan luft!
/Lars/
Re:
Postat: mån feb 08, 2010 16:48
av brainstorm
Bobrob skrev:C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Om tätskum följer med orginal med Z06:an varför skulle den då förstöra däcksensorerna i C5:an? Förstör den inte lika mycket Z06:ans sensorer?
Har funderat ett tag hur jag ska lösa det här problemet när man väl får punktering, å hittade denna tråd. Däck på burk verkar ju vara en skitbra grej. Pumpar upp och lagar däcket på någon minut, så man kommer till däckverkstaden. Eller man kanske klarar sig med en liten kompressor? köra en bit fylla på, köra ytterligare en bit å fylla på. osv. tills man kommit till däckverkstaden?
Hur vet jag om jag har punkteringsfria däck? läste någonstans att orginaldäcken är punkteringsfria.
Däcken jag har är:
Goodyear Eagle F1
245/45 ZR17
275/40 ZR18
Re: Re:
Postat: mån feb 08, 2010 17:50
av Bobrob
brainstorm skrev:Bobrob skrev:C5 Z06 2001 har inget reservdäck utan kompressor + burk med tätskum. Kompressor finns att köpa på t.ex. Jula för nån dryg hundring. Tätskum bör finnas på t.ex. Mekonomen.
Punkteringssäkra däck eller EMT-däck med styv sida är ju inga höjdare för oss som vill åka på max...
När man använt detta kit, bör man ta av däcket och rengöra vid lämpligt tillfälle - annars får man problem senare.
Om tätskum följer med orginal med Z06:an varför skulle den då förstöra däcksensorerna i C5:an? Förstör den inte lika mycket Z06:ans sensorer?
Har funderat ett tag hur jag ska lösa det här problemet när man väl får punktering, å hittade denna tråd. Däck på burk verkar ju vara en skitbra grej. Pumpar upp och lagar däcket på någon minut, så man kommer till däckverkstaden. Eller man kanske klarar sig med en liten kompressor? köra en bit fylla på, köra ytterligare en bit å fylla på. osv. tills man kommit till däckverkstaden?
Hur vet jag om jag har punkteringsfria däck? läste någonstans att orginaldäcken är punkteringsfria.
Däcken jag har är:
Goodyear Eagle F1
245/45 ZR17
275/40 ZR18
Min C5 Z06 2001 har inte trycksensorer i hjulen - tror inte C5 Z06 har det över huvud taget.
Punkteringssäkra däck har EMT-märke på utsidan!
Som sagt originalutrustning i C5 Z06 är Tätskum + liten elpump. Utan tätskummet pyser nog luften ut snabbare än du hinner få i den. Tätskummet är ju klibbigt och stelnar med tiden. Inte så kul att tvätta bort för den som byter däck.
Robert
Re: Reservdäck på "burk"
Postat: mån feb 08, 2010 18:42
av C5LKPG
En liten kompressor och en sats med "gummikorvar" som däckmöjen använder för att laga små stickhål kan ju hjälpa dom allra flesta punkteringarna.
Reservhjul på burk täpper ventilen och blir som en milkshake i däcket. Kör man över 120 rystar man av vägen pga obalans på några hundra gram.
Billigaste alternativet är att ta en bärgare om man inte vill göra något själv.
Punkaspray kräver alltså att man åker in till däckmojen och kränger av däcket och sen bara att hålla tummarna att hålet kan hittas. Hittas inte hålet är det bara att byta däcket. För vem vill ha punka på samma däck igen om några veckor?
Har provat däckfix på burk en gång och ALDRIG mer.
Vill man teckna en bärgarförsäkring för ca 400 per år så täcker den även soppatorsk och liknande fadäser.
Re: Reservdäck på "burk"
Postat: mån apr 05, 2010 20:06
av Aero
Ärligt! Hur ofta har ni fått punktering i erat liv? Jag har aldrig fått det..... peppar, peppar, ta i trä!

Jag satsar på bärgarn! Det är dyrt att ha roligt!

Re: Reservdäck på "burk"
Postat: tis apr 06, 2010 8:05
av Conan999
Jag har fått punka på mina andra bilar. Sista gången det iträffade var för ett par år sedan och då var jag tvungen att använda mitt däckfix. Körde 20 mil och det var en mardröm, skakade i hela bilen.
Re: Reservdäck på "burk"
Postat: tis apr 06, 2010 9:11
av velasoraptor
Köp en kompressor på Jula 99kr.Dom har också reperations kit ett sådant som däckhandlarna har.Man använder en slags tång med hål i.Trär sedan en sträng med tätningsmedel igenom hålet i tången och trycker dit det i hålet på däcket.Inget skum behövs och hålet lagas permanent.Det har hjälp mig en gång.Fort att laga går det också.Kenta C5 Z06 2004.(479HP) (406rwhp 510rwnm rototest svep metoden)