Ny bil, oerfaren ägare...vad krävs?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Ny bil, oerfaren ägare...vad krävs?
Hej.
Som ni kanske sett i en annan tråd så är jag nybliven ägare till en 73´a cabbe.
Den kommer från Danmark och behöver anpassas på vissa punkter för att bli godkänd i regbesiktningen.
Saker som jag fått reda på av Vägverket är sådant som stansat chassienummer i ramen, var har ni andra placerat det?
Varaktig markering av hastighetsmätaren krävs (kmh ist. för mph) inne på mätartavlan, på glaset accepteras det inte på den årsmodellen.
Bullerintyg lär krävas, var skaffar man det?
Hur är det med bältena, krävs dom?
Hur vet man om de är godkända om man väljer att behålla dom?
Fler detaljer som krävs?
Finns det någon lista på vad som krävs för att få den godkänd?
Hälsn.
Som ni kanske sett i en annan tråd så är jag nybliven ägare till en 73´a cabbe.
Den kommer från Danmark och behöver anpassas på vissa punkter för att bli godkänd i regbesiktningen.
Saker som jag fått reda på av Vägverket är sådant som stansat chassienummer i ramen, var har ni andra placerat det?
Varaktig markering av hastighetsmätaren krävs (kmh ist. för mph) inne på mätartavlan, på glaset accepteras det inte på den årsmodellen.
Bullerintyg lär krävas, var skaffar man det?
Hur är det med bältena, krävs dom?
Hur vet man om de är godkända om man väljer att behålla dom?
Fler detaljer som krävs?
Finns det någon lista på vad som krävs för att få den godkänd?
Hälsn.
Hej
Jag har precis importerat och reggat en -73:a, intagen från USA som eget bruk.
Det som krävdes på min var:
Chassinr, jag lejde bort jobbet för att få det riktigt bra. Det sitter stansat på ramen vid bakhjulet. Det är viktigt att chassinr syns, ganska lätt att det hamnar bakom hjulet när man hissat upp och plockat av hjulet för att stansa. Så märk upp ordentligt innan du hissar bilen. Chassinr måste vara stansat eller pressat, går inte att skriva med dremel eller liknande som jag såg i en annan tråd.
Hastighetsmätare i km/h, skickade min till Heikefelt. Han gör det riktigt snyggt, ser helt orginal ut.
Bullerprov krävs igentligen, men jag klarade mig utan. Är tydligen ganska svårt att få tag på intyg numera, finns en del trådar i ämnet.
Finns det bälten är de antagligen godkännda...
Det får inte finnas röda positionsljus på sidan. Lätt att fixa, plocka bort lamporna.
Kolla även så att blinkers/parkeringsljusen fram inte lyser gult. Vissa har gult glas andra sitter det gula lampor i.
Varningsblinkers får inte blinka vitt/rött, men behöver inte fungera. Bara att rycka reläet.
Handbromsen fungerar oftast dåligt på c3:orna.
Kolla även så att vevhusventilationen är återcirkulerande, ganska vanligt att den inte är det. Men i sverige är det ett krav.
Sen är det helt beroende på vem som besiktar bilen. Olika personer på bilprovningen tolkar reglerna olika och bryr sig olika mycket om vissa detaljer.
Backspegel på högersidan ska vara en rekomendation, men vet att vissa fått nedslag på att det inte finns. Jag behövde inte högra spegeln. Men kan vara värt att köpa en clip-on modell för att vara på säkra sidan.
Jag har precis importerat och reggat en -73:a, intagen från USA som eget bruk.
Det som krävdes på min var:
Chassinr, jag lejde bort jobbet för att få det riktigt bra. Det sitter stansat på ramen vid bakhjulet. Det är viktigt att chassinr syns, ganska lätt att det hamnar bakom hjulet när man hissat upp och plockat av hjulet för att stansa. Så märk upp ordentligt innan du hissar bilen. Chassinr måste vara stansat eller pressat, går inte att skriva med dremel eller liknande som jag såg i en annan tråd.
Hastighetsmätare i km/h, skickade min till Heikefelt. Han gör det riktigt snyggt, ser helt orginal ut.
Bullerprov krävs igentligen, men jag klarade mig utan. Är tydligen ganska svårt att få tag på intyg numera, finns en del trådar i ämnet.
Finns det bälten är de antagligen godkännda...
Det får inte finnas röda positionsljus på sidan. Lätt att fixa, plocka bort lamporna.
Kolla även så att blinkers/parkeringsljusen fram inte lyser gult. Vissa har gult glas andra sitter det gula lampor i.
Varningsblinkers får inte blinka vitt/rött, men behöver inte fungera. Bara att rycka reläet.
Handbromsen fungerar oftast dåligt på c3:orna.
Kolla även så att vevhusventilationen är återcirkulerande, ganska vanligt att den inte är det. Men i sverige är det ett krav.
Sen är det helt beroende på vem som besiktar bilen. Olika personer på bilprovningen tolkar reglerna olika och bryr sig olika mycket om vissa detaljer.
Backspegel på högersidan ska vara en rekomendation, men vet att vissa fått nedslag på att det inte finns. Jag behövde inte högra spegeln. Men kan vara värt att köpa en clip-on modell för att vara på säkra sidan.
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Jag har några nya funderingar:
Finns det något sätt att ta ur hastighetsmätarglaset frammåt?
I så fall kan man komma åt att sätta andra hastighetsmarkeringar direkt på mätartavlan eftersom det tydligen inte accepteras på utsidan av glaset från årsmodell -73. Att lämna mätartavlan till Heikefelt lär bli ett uppdrag för vintern, nu gäller det bara att få regbesiktningen avklarad...
Jag försökte lossa ramen framför glaset men det verkar att sitta bomfast,
enda alternativet blir väl att ta loss hela instrumentpanelen och demontera h-mätaren.
En annan fråga är om det finns nytillverkade styrtappar till cabben, dom som går ner och låser i bakhuven eller vad det kallas.
Mina är lite lätt rundade och håller inte kvan när jag börjar spänna taket i vindruteramen.
Finns det något annat tips för att få tapparna att stanna kvar i sitt läge utan att hoppa ur?
Hur är det med nyckelämnen?
Jag fick enbart en nyckel med bilen och det räcker knappast, jag vill ha minst en till och den speciella formen gör väl att min lokala nyckelfixare knappast har sådana ämnen att slipa nya nycklar ur?
Är placeringen av chassienummret förutbestämt?
Jag har hört talas om att de brukar stansas i ramen i ett av hjulhusen men jag tycker att det högra rambenet inne i motorrummet borde fungera bättre, åtminstone ur åtkomlighetssynpunkt.
Låt vara att man får stansa nummersekvensen i en böj men det kommer att vara lättare att se och tyda, i alla fall jämfört med i hjulhuset.
Finns det något sätt att ta ur hastighetsmätarglaset frammåt?
I så fall kan man komma åt att sätta andra hastighetsmarkeringar direkt på mätartavlan eftersom det tydligen inte accepteras på utsidan av glaset från årsmodell -73. Att lämna mätartavlan till Heikefelt lär bli ett uppdrag för vintern, nu gäller det bara att få regbesiktningen avklarad...
Jag försökte lossa ramen framför glaset men det verkar att sitta bomfast,
enda alternativet blir väl att ta loss hela instrumentpanelen och demontera h-mätaren.
En annan fråga är om det finns nytillverkade styrtappar till cabben, dom som går ner och låser i bakhuven eller vad det kallas.
Mina är lite lätt rundade och håller inte kvan när jag börjar spänna taket i vindruteramen.
Finns det något annat tips för att få tapparna att stanna kvar i sitt läge utan att hoppa ur?
Hur är det med nyckelämnen?
Jag fick enbart en nyckel med bilen och det räcker knappast, jag vill ha minst en till och den speciella formen gör väl att min lokala nyckelfixare knappast har sådana ämnen att slipa nya nycklar ur?
Är placeringen av chassienummret förutbestämt?
Jag har hört talas om att de brukar stansas i ramen i ett av hjulhusen men jag tycker att det högra rambenet inne i motorrummet borde fungera bättre, åtminstone ur åtkomlighetssynpunkt.
Låt vara att man får stansa nummersekvensen i en böj men det kommer att vara lättare att se och tyda, i alla fall jämfört med i hjulhuset.
Om du vill komma åt hastighetsmätaren så måste hela instrumentbrädan lossas, sök lite på forumet så hittar du svaren du söker.
Stansa in nr på sida av bromsskivan fram på ramens utsida.
Stansa in nr på sida av bromsskivan fram på ramens utsida.
Senast redigerad av gbak den sön jun 10, 2007 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Låsning till caben behöver du inte.....den ska va nerfälld....
Min lokala nyckel makare hade också ämnen...så det verkar va vanligt

Min lokala nyckel makare hade också ämnen...så det verkar va vanligt
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Re: Ny bil, oerfaren ägare...vad krävs?
mitt chassienummer sitter i vänster hjulhus framför hjulet inga problem vid besiktningen. lycka till
Stansarna måste också ha en viss minstorlek, det finns beskrivet i en gammal tråd om du söker lite,joasol skrev:Har du tagit den från USA är nästan garanterat så att du måste stansa ett chassinr. Det ska visst finnas VIN stansat i ramen, men dock inte synligt utan undangömt någonstans. Bilprovningen måste kunna läsa hela chassinumret på bilen som den står. Får inte döljas av hjulet eller liknande.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Finns på Biltema för några tior
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag vet, Mypix servern verkar ha havererat.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Står i annan tråd!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h