DEXRON III

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vette-88
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

DEXRON III

Inlägg av Vette-88 »

Vågar man köpa detta? Är 100kr/litern billigare än på mekonomen
http://www.biltema.se/products/producti ... mId=116358
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Skulle nog köpa olja av något känt märke.. Om du byter växelådsolja vart annat år så är det ju ingen större kostnad.. På biltema köper man tvättsvampar på sin höjd.. Skulle inte ens fundera på o tömma sån olja i min bil.. Glöm inte att byta filter i lådan oxå..
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Som sagt... det är inget jag skulle rekommendera. Har kompisar som kört på biltemas grejer i sina lådor och fått besvär efteråt. Det är värt att kosta på lite extra.. man byter ju som sagt inte så ofta.
Biltema är som sagt bra på tvättsvampar ohc husgeråd... :wink:
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

dexron

Inlägg av Ingo »

Oljor är klassade ,alltså håller dom minst den kvalitet som står på burken.
Så varför inte biltemas oljor om dom är billiga?.
Däremot skulle jag aldrig sätta in ett filter från biltema,för där är det för ojämn kvalitet..
men att köpa dyrt är ju att köpa bra eller ? :roll:
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: dexron

Inlägg av NoTiNg »

Ingo skrev:Oljor är klassade ,alltså håller dom minst den kvalitet som står på burken.
Så varför inte biltemas oljor om dom är billiga?.
Däremot skulle jag aldrig sätta in ett filter från biltema,för där är det för ojämn kvalitet..
men att köpa dyrt är ju att köpa bra eller ? :roll:
Jag pratar bara av min och vänners erfarenheter av Biltemas oljor, med "koxande" och lite andra små konstigheter som skulle kunna härledas till deras byten av olja från Biltema.... kanske finns en anledning till att de är billigare... och inte är det för att de köper in större mängder...
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

olja

Inlägg av Ingo »

Det här har diskuterats till leda tidigare.
men biltema köper där det är billigt helt korrekt,så visst kan det skilja ,men ofta har biltemas oljor varit exakt samma produkt som du köpt dyrt på macken.
Och oljeklassning är ganska hård ,samtidigt som dagens "gräsklipparoljor" är i klass med de bästa för 20 år sedan.
Att en modern olja koksar finner jag ytterst tveksamt.
Problem uppstår när man inte byter olja (känner till en polis som aldrig bytte olja på sin privata amazon.han fyllde på, och bytte filter någon gång.
den bilen gick över 20000 mil ändå.(och det var på sjuttiotalet,dåtidens bästa oljor är sämre ändagens billigoljor)
så köper man billig olja har man råd att byta oftare.
Men mitt tips är att man köper fat eller 20 liters dunkar ,då får du ett avsevärt bättre pris.
Och vill man satsa på billig kvalitet så är lantmännen ,granngåreden ett bra alternativ.
Jag har ju bara varit i "branschen sedan mitten av sjuttiotalet så dina kompisar har kanske längre erfarenhet av oljor,men enda gången jag hört det varit oljans fel att problem uppstod var när OK misslyckades med vinterviskositeten på sin olja 1978 ,den blev som en sten i minusgrader.
Men man köper olja efter klassning,det är grundregeln..
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

En liten anmärkning Ingo det var 1980 som OK hade problem! :wink:
Jag fich gratis oljebyte på min Cheva pickup av 80 års modell.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

He he

Inlägg av Ingo »

COOLMACHINE skrev:En liten anmärkning Ingo det var 1980 som OK hade problem! :wink:
Jag fich gratis oljebyte på min Cheva pickup av 80 års modell.

8)
Nja verkar skumt ,för farsan köpte en lastmaskin 218 1978 som jag körde hem. den var nyservad på OK aldeles före larmet kom ,och Ok var osäkra på om vi fått den dåliga oljan eller inte,men våran olja var leveransen före tydligen...
Larmet kom ju senare på hösten jag tror jag körde hem den mitt i sommaren någon gång.
Men det var 1978.... :lol:
80 höll jag på hela sommern att slipa på en Dodge 58.. :roll:
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Nån av oss måste minnas fel, men faktum kvarstår min pickup var av 1980 årsmodell :?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Har kört på biltemas grejor , helt ok , sist var det statoil som leverade sin laserway i biltema flaskor.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Scania skrev:Har kört på biltemas grejor , helt ok , sist var det statoil som leverade sin laserway i biltema flaskor.
Och innan de Mobil1
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Brorsan prövar nu Biltemas automatlådeolja som uppfyller GM-standarden för 39:-/liter i LT1'an - då har man råd att skölja ur lådan också.

Biltemas syntetmotoroljor lär ju komma från Statoil - kanske gäller detta även automatlådeoljan?

Brukar använda Biltemaoljor i mina äldre standardbilar - utan problem.

Skulle nog inte använda dem i min C5 Z06 - där gäller Mobil 1 m.m. enligt rekommendationer.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Klassning

Inlägg av Ingo »

Bobrob skrev:Brorsan prövar nu Biltemas automatlådeolja som uppfyller GM-standarden för 39:-/liter i LT1'an - då har man råd att skölja ur lådan också.

Biltemas syntetmotoroljor lär ju komma från Statoil - kanske gäller detta även automatlådeoljan?

Brukar använda Biltemaoljor i mina äldre standardbilar - utan problem.

Skulle nog inte använda dem i min C5 Z06 - där gäller Mobil 1 m.m. enligt rekommendationer.
Regel ett är precis som Bobrob skriver att följa klassningen i instruktionsboken,en ny bil kan ha speciella krav.
Men billig olja kan man byta ofta .
Idag tar man ju fram dyra syntetoljor för att man ska kunna utöka byteintervallerna till extrema miltal.
Dieslarna är ju speciellt känsliga för långa intervaller,och dom kommer mer och mer.
Jag byter inte ens vartenda år i vetten,och ändå har jag aldrig kört över 500 mil någon gång på oljan.
Skriv svar