Sida 1 av 1

Byta tändstift!

Postat: tis jul 03, 2007 1:38
av Sniper
Hej!

Skulle byta tändstift häromdagen. Två stift gick sönder i porslinet och gängorna satt kvar i blocket. Lite trött man blev. Fick lämna in pisset och fick dem utvärmda.

Vanligt problem eller?

Viktor

Postat: tis jul 03, 2007 7:22
av M Nordin
Har aldrig riktigt begripit vilket verktyg man använder för att dra av porslinet :?: Gänga och sexkantsfattningen sitter ju i ett stycke. Att sedan stiften kan sitta hårt beror mest på tidigare ägares slapphet ("usch vad trångt de satt, jag skiter i tändstiften i år oxå...") eller vårdslöshet ("jag drar lite till så de inte gängar ur sig...").

MVH

MN

Postat: tis jul 03, 2007 12:49
av nikke
lånar tråden lite...
finns det något special verktyg till tändstiften eller är det världens tålamod som behövs ???

Postat: tis jul 03, 2007 13:55
av zphinx
nikke skrev:lånar tråden lite...
finns det något special verktyg till tändstiften eller är det världens tålamod som behövs ???
Det är nog mest tålamod som gäller. Men det brukar gå fint o byta stift om man inte stressar upp sej o blir upprörd bara för det är lite trångt. :)

Postat: tis jul 03, 2007 16:03
av Scania
Jag tog en 17 ringnyckel och kapade av ca 15mm av en 16 hylsa och svetsade fast den på nyckeln. Bara att trä på den och vrida, perfekt om man har hedders som är ivägen, höll på att bli tokig innan när man skulle byta stift på camaron.

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: tis jul 03, 2007 16:40
av ornet
Bra tips :D

Postat: tis jul 03, 2007 22:41
av nikke
kanon... ska kolla i om sånt finns i lager hemma...

scania: såg bilen på camaro forumet... såg bra ut :-)

Postat: ons jul 04, 2007 9:13
av Jakobsson
Jag har en kombination av storlek,förlängningsskaft när jag byter stift.
3/8" och 1/2"
Jag tycker att stift 2 som sitter under ac kompressorn är det jobbigaste.
Enklast är att plocka bort den lilla luckan i hjulhuset.
Stift 8 längst bak är också lite besvärlig.

Det vanligaste felet är att man byter stift när motorn är varm.
Byt när motorn är kall.

Pelle

-90 cab ZF6

Allvarligt

Postat: ons jul 04, 2007 15:07
av Ingo
Jakobsson skrev:Jag har en kombination av storlek,förlängningsskaft när jag byter stift.
3/8" och 1/2"
Jag tycker att stift 2 som sitter under ac kompressorn är det jobbigaste.
Enklast är att plocka bort den lilla luckan i hjulhuset.
Stift 8 längst bak är också lite besvärlig.

Det vanligaste felet är att man byter stift när motorn är varm.
Byt när motorn är kall.

Pelle

-90 cab ZF6
allvarligt talat finns det någon som byter stift på en corvette när den är varm? :o
Iså fall måste man ju ha ett extremt maschosistisk drag? :lol:
Men ok ,det är ISKALL som gäller,och där händer nog att man fuskar .
Under ackompessorn är helt klart värst ,men bara man lycka lossa det så går det ju att dra lös med fingrarna..

Postat: lör jul 07, 2007 12:10
av Bobrob
En Sidewinder Speed Wrench - kan hjälpa en del. Pris $24,95 = SEK 286 fritt Täby.

Jag brukar använda fyra olika verktyg för att förenkla (komma åt) vid demontering/montering av tändstift beroende vilket av stiften = hylsa med Speedwrench, vanligt ledhandtag, spärrskaft och momentnyckel.

Bild

Postat: tis jul 10, 2007 20:08
av alberto.becker
M Nordin skrev:Har aldrig riktigt begripit vilket verktyg man använder för att dra av porslinet :?: Gänga och sexkantsfattningen sitter ju i ett stycke. Att sedan stiften kan sitta hårt beror mest på tidigare ägares slapphet ("usch vad trångt de satt, jag skiter i tändstiften i år oxå...") eller vårdslöshet ("jag drar lite till så de inte gängar ur sig...").

MVH

MN
Jag har absolut inga probs att komma åt med litet spärskaft å stift hyllsa,likförbannat så har porslinet sprutat vid ett tillfälle. Kan medge att det var med Ecqym stift eller vad dom nu heter,har däremot aldrig hänt när jag anv något annat märke. Tror nog allt att det beror lite på kvalitet på stiftet och inte bara på klantskallen som håller i verktyget :lol: .

// A.B

Postat: ons jul 11, 2007 20:48
av zphinx
Ecqym stift? Är det inte såna biltema kör med? Såna har jag haft problem med flertalet gånger i personbilen med överslag i stiften. Efter byte till ngk eller liknande har det funkat bra igen. Nån annan som har haft problem med dessa stift?

Postat: tor jul 12, 2007 17:41
av alberto.becker
zphinx skrev:Ecqym stift? Är det inte såna biltema kör med? Såna har jag haft problem med flertalet gånger i personbilen med överslag i stiften. Efter byte till ngk eller liknande har det funkat bra igen. Nån annan som har haft problem med dessa stift?
Det var det jag ville komma till med mitt inlägg,det är inte bara personen i frågan som är klantig utan kvalitetet på stiftet har även sin betydelse.
Stämmer bra det Ecqym är junket som saluförs på Biltema.

// A.B

Postat: tor jul 12, 2007 22:12
av zphinx
alberto.becker skrev:
zphinx skrev:Ecqym stift? Är det inte såna biltema kör med? Såna har jag haft problem med flertalet gånger i personbilen med överslag i stiften. Efter byte till ngk eller liknande har det funkat bra igen. Nån annan som har haft problem med dessa stift?
Det var det jag ville komma till med mitt inlägg,det är inte bara personen i frågan som är klantig utan kvalitetet på stiftet har även sin betydelse.
Stämmer bra det Ecqym är junket som saluförs på Biltema.

// A.B
Vem vill stoppa såna i vetten? Hua... :shock:

Postat: tor jul 12, 2007 23:47
av alberto.becker
zphinx skrev:
alberto.becker skrev: Det var det jag ville komma till med mitt inlägg,det är inte bara personen i frågan som är klantig utan kvalitetet på stiftet har även sin betydelse.
Stämmer bra det Ecqym är junket som saluförs på Biltema.

// A.B
Vem vill stoppa såna i vetten? Hua... :shock:
Men det var tydligen värt att gneta med i din personbil :roll: :lol: .
Skämt å sido,nä det var inget vidare stift men så monterade jag dom inte heller för att jag skulle anv permanent, utan för jag letade ef ett annat fel och ville eliminera att det var stiften som krånglade.
// A.B