Inställning av Brytarspetsar.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inställning av Brytarspetsar.

Inlägg av Mr SIXPACK »

Jag har ställt in mina brytarspetsar när dom monterades i fördelaren och jag ställde in avståndet med bladmått.
Räcker det??
Läste nämligen i Chiltons Tune Up guide att man skall ställa in "Dwell angle" med motorn igång och någon typ av mätinstrument. Är det någon som vet vad det är för typ av instrument och i så fall om det är någon som har det i närheten av Sollentuna å kan hjälpa mig med denna inställning.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

har du dubbla brytarspetsar? isåfall kanske du har en mallory fördelare som jag,ställde in mina med bladmått på 0,4mm,hade ingen dwell mätare men den går perfekt nu iaf..
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Vett74.
Jag har en orginal enkelbrytare i min.
Hela motorn är en orginal, 327:a 300h.
Motorn funkar men jag skulle vilja försöka optimera den så mycket som möjligt.
Skall försöka lära mig och utföra alla dom saker som dom rekommenderar att man skall göra (Tune Up) för att den skall bli så optimerad som möjligt.
Jag gissar att en rullande landsväg är kanske bättre men eftersom jag har allt orginal så borde det funka att ställa in allt enligt fabriksspecarna.
Vi får se hur det går.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Jag har en "Dwell mätare" en vanlig enkel som jag använt i många år och jag tror den funkar. Hör av dig så kan vi fixa det!
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

"Dwell angle", eller kamvinkel som det heter på svenska, är helt enkelt ett mått på hur många grader som brytarspetsarna hålls öppna/stängda, dvs. grader ifråga om fördelarens/rotorns vridning.

Mätinstrumentet finns att köpa på många ställen, t.ex. Biltema osv. Den enklaste varianten är inbyggd som en mätare i bakkanten på en vanlig tändinställningslampa och kostar inte så mycket på t.ex. Biltema.

Du bara ansluter mätaren till tändspolens minutspol, startar motorn (låter den gå på tomgång), drar upp din lilla metallluckan på sidan av fördelarlocket och vrider sedan på justerskruven till brytarspetsarna med hjälp av en passande insexnyckel (se upp för fläkten!) och läser av på mätinstrumentet så att du får rätt värde = mycket enkelt och ger en mycket exaktare inställning än vad du någonsin kan göra med ett bladmått.

Med andra ord, ingen större "magi"!

Mvh, Björn
Skriv svar