Sida 1 av 1
Köp av C4.
Postat: ons aug 29, 2007 18:48
av ÅKEJ
Har börjat mitt sökande efter min 1a Corvette.
Tanken är att hitta en användarvänlig C4.
Kan någon tipsa om vad man bör kolla upp på tilltänkta vagn.
Vad brukar ge sig, vad blir dyrt om det måste bytas mm.
Vilka bilar bör man inte köpa?
Tacksam för alla tips o råd.
MVH Å Jonasson
Sök
Postat: ons aug 29, 2007 20:15
av Ingo
Det finns massor av trådar, sök och du skall finna.
men största frågan är vad du ska använda bilen till,ska du trimma,automat eller manuell,cab etc.
men generellt sett så sök efter fina bilar,alla C4or är gamla nu så det kan dölja sig mycket i bilarna.
En orörd bil är alltid att föredra,är det bytt stereo så dra öronen åt dig,för där kan ske hiskeliga misstag.
En flyttgodsbil är alltid bäst ,därnäst en svensksåld.
är bilen privatimporterad kolla upp att belysningen är ok att besikta med,så du inte måste tjafsa och bygga om för varje besiktning.
men som sagt sök gamla trådar.
Postat: ons sep 05, 2007 13:26
av Niceri
Håller med Ingo, det beror på vad du skall använda bilen till och det beror även på vad du accepterar i åtgärder, reparationer småfix etc.
Jag har själv varit ägare till min första Corvette i två månader nu och jag hade sedan länge bestämt mig för en -93 års modell med manuell växellåda och helst en av de mindre vanliga färgerna. Lågt miltal var också ett krav. Det blev också en 1993 manuell, pologreen med 7700 mil på mätaren. Varför dessa krav?
- 1993 är sista året utan airbag på passagerarsidan - nödvändigt när barnen skall åka med
- Gillar när det är olika fälg- och däckdimension fram och bak (1993 och framåt)
- Ville ha LT1-motorn som finns 1992 och framåt
- Manuell låda innebär också grövre bakaxel med lägre utväxling
- Ovanligare färg kan vara bra vid en framtida försäljning
Bilen är även en flyttgodsbil så jag har dispens för färg på blinkers och avgasrening.
Observera att detta var mina krav och önskemål och att det tog tid att hitta en! Jag har all respekt för andras krav som givetvis kan vara annorlunda.
Lycka till med köpet!
Postat: tor sep 06, 2007 19:35
av Scania
Jag hade några krav också och helt plötsligt jag ramlade på drömbilen som jag fick loss billigt.
Manuellåda (den tysk byggda ZF lådan)
Rejäl bakaxel Dana44 med 3.33
Tpi motor eftersom jag skruvat sånna i drygt 10 år
Det enda jag saknar är Ride control men va fan man kan int få allt.
Postat: tor sep 06, 2007 22:02
av zoddan
Ride control?
Postat: fre sep 07, 2007 10:33
av Niceri
Ställbar fjädring genom justerbara dämpare!
Postat: fre sep 07, 2007 13:00
av zoddan
låter dyrt när det går sönder
men sammtidigt nice

Postat: fre sep 07, 2007 13:03
av Niceri
Det blir ju ett extra reglage och en dyrare stötdämparmodell, men säkert kul att ha.
Tack
Postat: fre sep 07, 2007 15:04
av ÅKEJ
Tack för alla tips.
Det lutar åt en svart -91 eller nyare.(ev -88-90)
Helst med inte alltför många mil. "10-15k mil"
Verkar vara rätt tid att leta då det verkar dyka upp en del nu.
Gärna manuell men inget krav....Vi får se vad man hittar till slut.
Postat: fre sep 07, 2007 15:59
av NoTiNg
hört att det var en del "barnsjukdomar" på 91:orna då det ofta strulade med optisparcen... Oftast är väl detta åtgärdat för det mesta... men man ju inte ju aldrig..

Postat: fre sep 07, 2007 16:45
av NoTiNg
Jag kommer inte bestrida dig

Hade för mig att den kom på 91an, men du kan ha helt rätt i att det var först 92 den kom...

Annars är det som du säger. Det va vattenpumpen som droppade vatten rakt ner på optisparcen, vilket betydde att fick stora problem med tändningen....
Re: Tack
Postat: fre sep 07, 2007 18:22
av Scania
ÅKEJ skrev:Tack för alla tips.
Det lutar åt en svart -91 eller nyare.(ev -88-90)
Helst med inte alltför många mil. "10-15k mil"
Verkar vara rätt tid att leta då det verkar dyka upp en del nu.
Gärna manuell men inget krav....Vi får se vad man hittar till slut.
Yepp jag kan rekomendera den 6 vxlade zf lådan, skitkul att köra.
Postat: lör sep 08, 2007 0:46
av Grönbladh
BruumBruum skrev:Optisparc problemen har väl oftast uppstått på grund utav fukt, typ läckande vattenpump eller är jag helt fel på det?
En annan vanlig orsak är motortvättar! Låt bli det

Postat: lör sep 08, 2007 11:33
av Scania
Grönbladh skrev:BruumBruum skrev:Optisparc problemen har väl oftast uppstått på grund utav fukt, typ läckande vattenpump eller är jag helt fel på det?
En annan vanlig orsak är motortvättar! Låt bli det

Precis , jag kör med trasa för hand och tar bort det som tillkommit sen senaste tvätten. Även tpi maskiner som inte har optispark brukar inte gilla motortvätt.
He he
Postat: lör sep 08, 2007 15:52
av Ingo
NoTiNg skrev:Jag kommer inte bestrida dig

Hade för mig att den kom på 91an, men du kan ha helt rätt i att det var först 92 den kom...

Annars är det som du säger. Det va vattenpumpen som droppade vatten rakt ner på optisparcen, vilket betydde att fick stora problem med tändningen....
Visst kom LT1,an 91,fast i 92,ans årsmodell.........
Re: He he
Postat: lör sep 08, 2007 19:21
av Ingo
BruumBruum skrev:Ingo skrev:
Visst kom LT1,an 91,fast i 92,ans årsmodell.........
pratar vi inte zr då?
Nej
ZR1 kom 89 och hade enormt mycket reklam runt sig .
Men ingen 89 såldes utan det var först 90 års modell som såldes till kund.
Men i de första artiklarna om ZR1 så var det gamla inredningen till ecxempel.
Likadant var det med LT1 .
Mycket reklam redan 91 ,men såldes först i bilarna av 92 års modell.
Fast dom kom ju på hösten 91..
Köp C4
Postat: mån sep 10, 2007 16:59
av LasseW
Verkar som du skall ha en C4 1992 med LT1 motor.
Då får du hyfsad besninförbrukning också(kör min på 1,1l/mil landsväg)
Du behöver heller inte konvertera ac:n till annat köldmedium om det blir aktuellt.
Lasse
Postat: tis sep 11, 2007 7:56
av Scania
tja min tpi maskin tog 0.89 landsväg från trollhättan till upsala, drar 1.36 stadkörning.
Zr kärran hade en LT5:a och inte LT1, nåja lite paragrafrytteri LOL!!!!

Re: Sök
Postat: tis aug 19, 2008 1:07
av Fantomas
Ingo skrev:
En orörd bil är alltid att föredra,är det bytt stereo så dra öronen åt dig,för där kan ske hiskeliga misstag.
På vilket sätt då , jag skulle vilja byta stereo i min till en vanlig modell....
Är det ngt speciellt man skall tänka på ?
Re: Sök
Postat: tis aug 19, 2008 18:58
av Ingo
Fantomas skrev:Ingo skrev:
En orörd bil är alltid att föredra,är det bytt stereo så dra öronen åt dig,för där kan ske hiskeliga misstag.
På vilket sätt då , jag skulle vilja byta stereo i min till en vanlig modell....
Är det ngt speciellt man skall tänka på ?
Mycket.
Elsystemet i bilen är delvis kopplat genom stereon,det sitter förförstärkare i högtalarna etc.
Men sök det finns massor av trådar om folk som haft enorma problem.
Mitt tips är att koppla till en cdväxlare eller mp3 spelare till orginalstereon.