Sida 1 av 1
Overdrive
Postat: fre sep 21, 2007 10:43
av NoTiNg
Någon som vet vad det kan bero på om overdriven går i vid olika hastigheter. Ibland går den i vid 70 som väl får anses som normalt och ibland får jag ligga och köra en liten bit i 90-100 km/h innan den går i. Jag har precis hämtat hem bilen efter en renovering av lådan då lamellerna va slut.
Postat: lör sep 22, 2007 9:12
av Mattsson
Låter lite lurigt men det styrs ju av en solanoid vill jag minnas sedan påvärkar väll justeringen av TV Wajern med
Prova o justera den
Det borde inte ha med ventilpaketet o göra men kan inte säga säkert ..
Börja med o kolla justeringen av TV
Postat: tor sep 27, 2007 13:29
av M Nordin
ECU nollad? Vissa ventilhus har en temp switch så att LU inte går i om oljan är för kall. Fråga reparatören om han har ngr idéer.
MN
od
Postat: tor sep 27, 2007 16:04
av Ingo
Om man släpper gasen brukar ju overdriven hoppa in.
Om Tv viren är feljusterad kanske du kan få liknande symptom.
Händer det oftast när du har lite gas?.
Kan det hända vid fullgasaccelerationer?
Postat: fre sep 28, 2007 8:59
av NoTiNg
TV vire? Vilken är det, är det namnet på den vire som går fram i motorutrymmet, den som är justerbar, med en lite "knapp"?
Vad gäller nollning av ECU och dessa saker, så har jag ingen aning. Ska försöka få tag på gubbat under dagen.
Jag har dessutom märkt en sak till och det är om man ligger och kör typ i 90 på OD läge och "växlar" ner till D-läget så har i alla fall min bil tidigare växlat ner och "motorbromsat" och likaså om man går ner på tvåan, men det gör den inte nu. Växlen ligger kvar i samma läge tills jag nuddar gasen lite, först då växlar den ner.
Postat: fre sep 28, 2007 10:54
av M Nordin
NoTiNg skrev:
Jag har dessutom märkt en sak till och det är om man ligger och kör typ i 90 på OD läge och "växlar" ner till D-läget så har i alla fall min bil tidigare växlat ner och "motorbromsat" och likaså om man går ner på tvåan, men det gör den inte nu. Växlen ligger kvar i samma läge tills jag nuddar gasen lite, först då växlar den ner.
Låter som läge för återbesök. 3:an ska gå i när du flyttar växelväljaren till D. Taskigt justerad vajer så lägena i lådan inte stämmer med spaklägena?
MVH
MN
Postat: fre sep 28, 2007 13:43
av NoTiNg
M Nordin skrev:NoTiNg skrev:
Jag har dessutom märkt en sak till och det är om man ligger och kör typ i 90 på OD läge och "växlar" ner till D-läget så har i alla fall min bil tidigare växlat ner och "motorbromsat" och likaså om man går ner på tvåan, men det gör den inte nu. Växlen ligger kvar i samma läge tills jag nuddar gasen lite, först då växlar den ner.
Låter som läge för återbesök. 3:an ska gå i när du flyttar växelväljaren till D. Taskigt justerad vajer så lägena i lådan inte stämmer med spaklägena?
MVH
MN
Misstänkte att det kunde vara så...
