Hej!
Provkörde min bil för första gången med 502:an igår.
Riktigt kul!
Temp.mätaren i bilen fungerar inte. Givaren i motorn är ny. men vill felsöka om det är givaren eller mätaren som är kass..
kan man koppla nåt motstånd till mätaren och simulera temp?
vilket motstånd i så fall.
vet att man kan snabbt koppla mätaren till jord, men riskerar att ha sönder mätaren..
någon som vet?
PS. Spinner loss i 100km/h, kall asfalt, o sommardäck! Dock torrt ute! =) Ds.
Temp.mätare
Temp.mätare
-69, 502, Coupé
-
- Corvettefantast
Jag har inte erfarenhet av din aktuella mätare. Men genrellt är som så att givaren i blocket ger olika mycket motstånd vid olika tempraturer. 12v eller vad nu inspänningen är (brukar vara 7-9v på en modern bil med insprutnings system) på givaren reduceras ner beroende på temp, som då tex 0 grader 4v och 100 grader 12v. Som sagt var detta är bara exempel på spänning. Du kan kolla givaren genom att kontrollera resitansen genom den vid olika tempraturer. Problemet är det att du måste då veta vad det skall vara för värden vid olika tempraturer. Fär att prova mätaren måste du gå in elschema så att du ser vad som kommer var. Detta kan skilja sig från bil till bil.
Är det två eller en tåt till givaren?
Är det två eller en tåt till givaren?
Jag blev så lack på att man inte kunde få fram info om vilken resistans tempgivaren har vid olika temperaturer så jag mätte upp min (efter att ha köpt ny givare och mätare):
http://corvette.servebeer.com/car_stuff ... graph.html
Så om du mäter resistansen vid rumstemperatur så skall den vara typ 800 ohm.
För att testa mätaren är det bara att koppla in ett motstånd på 100 ohm (2W) isf givaren. Den ska då gå upp till ca 200 grader Fahrenheit.
Fast mina mätningar kan ju vara helt åt skogen, nån som kan verifiera?
http://corvette.servebeer.com/car_stuff ... graph.html
Så om du mäter resistansen vid rumstemperatur så skall den vara typ 800 ohm.
För att testa mätaren är det bara att koppla in ett motstånd på 100 ohm (2W) isf givaren. Den ska då gå upp till ca 200 grader Fahrenheit.
Fast mina mätningar kan ju vara helt åt skogen, nån som kan verifiera?
Du kan nog bortse från min dumma effektsiffra, jag körde 14V*14V/100ohm. Men jag vet inte om det verkligen ligger 12V där eller om det blir nån spänningsdelning i mätaren.
Olika årsmodeller har olika givare, jag antar att resistansen skiljer och eftersom den inte är linjär så är det inte lösbart med ett extra motstånd.
Olika årsmodeller har olika givare, jag antar att resistansen skiljer och eftersom den inte är linjär så är det inte lösbart med ett extra motstånd.