Sida 1 av 1

8D och E85?

Postat: mån dec 10, 2007 14:44
av Black91Vette
Funderade lite på att etanolkonvertera min Corvette 91. Om man nu vill bränna ett nytt chip för detta, är då följande lämpligt (ANHT);

1) AF ratio satt till 9.7
2) Just nu använder jag accell #30 spidare vilket är satt i chippet
3) VE tabeller (speed density insprutning) multiplicerade med 1.3

Är dessa värden lämpliga startvärden till första ”prov”-chippet?

I övrigt lämar jag bränsletrycket oförändrat. Något annat man ska tänka på? Antar att alla originalkomponenter i bränslesystemet tål etanolen?

Klarar lambdasonden closed loop för detta bränsle? Ligger lambda = 1 kvar på samma punkt på kurvan trots att AF ratio rör på sig?

Robert

Postat: mån dec 10, 2007 15:45
av gta324
Nu har jag bara gjort ett E85 chip så jag vet inte vad som är enklast bäst osv...

Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%

Provkör, håll koll på BLM och hur den verkar svara med AE.
Crank fuel kan man ju labba med.

Annat alt är ju höja ve med 30% istf spridar storlek, vet inte vilket som blir bäst, beror lite på hur din VE ser ut, över 100 kan man ju inte gå.....

Sen när du fått den att starta och köra under normala förhållanden, tuna WOT.

/N.

Postat: mån dec 10, 2007 17:22
av Black91Vette
gta324 skrev:Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%
OK, det verkar ju vara rätt okomplicerat i så fall. :D

Får du den att gå i closed loop? Vet du hur det är med lambdasonden? Fungerar den för E85? Har inte hört talas om speciell lambdasond för E85.

Robert

Postat: mån dec 10, 2007 19:05
av gta324
det är grund ändringar, du får prova dig fram lite.

Inte min bil utan jag gjorde ett chip till en annan.

Closed loop, orginal O2

/N.

Postat: mån dec 10, 2007 23:50
av Black91Vette
OK, tack för hjälpen. Nu är det bara att invänta våren så jag kan prova E85-chippet.

Robert

Postat: tis dec 11, 2007 8:43
av Niceri
Hej,

Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?

Postat: tis dec 11, 2007 10:57
av Jake
Niceri skrev:Hej,

Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet

Postat: tis dec 11, 2007 13:46
av Black91Vette
Jake skrev:NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
Är det aluminiumdetaljer som blir missfärgade på utsidan? Går det att putsa upp eller blir det permanenta skador?

Inga avlagringar på/i spridare och sprickor i gummidetaljer?

Robert

Postat: tis dec 11, 2007 17:38
av bogo
Jake skrev:
Niceri skrev:Hej,

Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
När jag tog loss bränsleslangarna i motorrummet i min -90 så var det tydligt tryckt ordet "fluoro"- någonting på slangarna vilket jag tolkar som att de har ngn form av fluorpolymer beläggning på insidan (vilket är den kemiskt mest motståndskraftiga som finns i praktiken). Har även för mig att det även var tryckt på gummislangen vid tanken. Det vore väl konstigt av GM att enbart ha motståndskraftiga gummidetaljer i slangarna och inte på andra ställen också...? Har någon verkligen sett att gummidetaljer börjat ta stryk i en hyfsat modern bil efter att man kört E85?

Postat: tis dec 11, 2007 22:55
av Jake
bogo skrev:
Jake skrev: NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
När jag tog loss bränsleslangarna i motorrummet i min -90 så var det tydligt tryckt ordet "fluoro"- någonting på slangarna vilket jag tolkar som att de har ngn form av fluorpolymer beläggning på insidan (vilket är den kemiskt mest motståndskraftiga som finns i praktiken). Har även för mig att det även var tryckt på gummislangen vid tanken. Det vore väl konstigt av GM att enbart ha motståndskraftiga gummidetaljer i slangarna och inte på andra ställen också...? Har någon verkligen sett att gummidetaljer börjat ta stryk i en hyfsat modern bil efter att man kört E85?
JA volvo tex slangarna börjar se ut som skit, och fort går det..

jänkarna har däremot kört bilarna på sprit (E100) under 70talet och en bit in på 80talet så därför verkar det vara bättre på äldre jänk än på nyare.. såg på en pontiac från 94 som körts på sprit de slangarna såg trötta ut efter cirkus 2år..

Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar :D

Postat: ons dec 12, 2007 9:08
av Black91Vette
Hm, exakt vilka slangar pratar vi om? På min 91:a kommer jag bara ihåg aluminiumrör i motorrummet. Finns delar av bränsleledningen i plast även på en 91:a? Jag trodde att plastbränslerör kom senare på Corvette.
Jake skrev: Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar
Scania har inte haft spritinjektion sedan åtminstone introduktionen av P4 (1996), tror du bromsrören fortfarande tål sprit? Det skulle ju i så fall underlätta för mig om jag behöver byta något.

Robert

Postat: ons dec 12, 2007 13:47
av Jake
Black91Vette skrev:Hm, exakt vilka slangar pratar vi om? På min 91:a kommer jag bara ihåg aluminiumrör i motorrummet. Finns delar av bränsleledningen i plast även på en 91:a? Jag trodde att plastbränslerör kom senare på Corvette.
Jake skrev: Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar
Scania har inte haft spritinjektion sedan åtminstone introduktionen av P4 (1996), tror du bromsrören fortfarande tål sprit? Det skulle ju i så fall underlätta för mig om jag behöver byta något.

Robert
Du har en 200mm stump vid tanken och en vid motorn, annars är det stål.. och ja, bromsrören tål fortfarande sprit.

Postat: ons dec 12, 2007 13:56
av Black91Vette
Jake skrev:Du har en 200mm stump vid tanken och en vid motorn, annars är det stål.. och ja, bromsrören tål fortfarande sprit.
OK, toppen!