Sida 1 av 1

Byta olja i man låda

Postat: tor jan 10, 2008 23:28
av Scania
Jag har en manuell 6 växlad zf låda (black tag)
Tänkte byta olja men vilken sort ska man ha , har hört talas om ngn bmw m5 olja som ska vara bra,
Hur får man in oljan i hålet ? Nån som´har ngt bra tips är ju inte så jäkla bra med plats när bilen står på pallbockar.

Postat: fre jan 11, 2008 0:04
av MickeW
Ska åxå byta oljan, har fått tips om denna sida http://www.zfdoc.com/techinfo.htm


mvh
Mickew

Postat: fre jan 11, 2008 0:12
av bogo
Det mesta står på www.zfdoc.com. Jag har testat att dra en slang från påfyllnadshålet upp i motorrummet+en liten tratt (kräver en som håller slangen på plats och kan se när det svämmar samt en som fyller på oljan i tratten) och att spruta in oljan genom en kort slangstump monterad på en oljespruta modell större (då ligger man under bilen)-båda sätten funkar. Oljan får du nog köpa hos en BMW dealer.

Postat: fre jan 11, 2008 9:00
av joasol
Jag körde med en Elektrisk oljebytare från biltema (25-866) när jag bytte olja i min bakaxelklump. Borde fungera bra till lådan också.

Postat: fre jan 11, 2008 9:14
av NoTiNg
jag körde med castrol´s oljor i både motor och växellåda (olika typer då - men det förstod ni säkert). Dessa oljeflaskor har en inbyggd pip som man bara drar ut när man ska fylla på - fungerade klockrent.

Postat: fre jan 11, 2008 19:22
av Jake
"M5 oljan" innehåller nåt additiv som saknas i dagens vanliga syntet-oljor. nackdelen är att den är dyr som stryk över 200 spänn litern

Postat: fre jan 11, 2008 21:20
av Hot Rod
joasol skrev:Jag körde med en Elektrisk oljebytare från biltema (25-866) när jag bytte olja i min bakaxelklump. Borde fungera bra till lådan också.
Fungerar kanon-bra http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87337 :D

Annars får du använda liten oljekanna och ha träningsvärk i tummen i några dagar... :?

Postat: lör jan 12, 2008 15:03
av Scania
Jake skrev:"M5 oljan" innehåller nåt additiv som saknas i dagens vanliga syntet-oljor. nackdelen är att den är dyr som stryk över 200 spänn litern

Ok så det är bara att gå till bmw handlaren och eb om sån , vet dom vad den heter då ?

Postat: sön jan 13, 2008 1:50
av Hans-O
Kör med CASTROL EDGE SAE 10W-60 http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7032848 finns på Mekonomen för 190:-/ L . Det går 2,1 liter för ett byte.

HW

Postat: mån jan 14, 2008 15:00
av MickeW
Hans-O skrev:Kör med CASTROL EDGE SAE 10W-60 http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7032848 finns på Mekonomen för 190:-/ L . Det går 2,1 liter för ett byte.

HW
Det som du länkar till är väl motorolja ?

Skulle vara bra med länk till vxloljan om jag inte är ute och cyklar beträffande länken ovan..

mvh
MickeW

Generellt

Postat: mån jan 14, 2008 16:08
av Ingo
MickeW skrev:
Hans-O skrev:Kör med CASTROL EDGE SAE 10W-60 http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7032848 finns på Mekonomen för 190:-/ L . Det går 2,1 liter för ett byte.

HW
Det som du länkar till är väl motorolja ?

Skulle vara bra med länk till vxloljan om jag inte är ute och cyklar beträffande länken ovan..

mvh
MickeW
Har inte kollat vilken klassning som oljan som ska vara vetten har,men ofta är det motorolja i manuella växellådor..
transmission har en(hade i varje fall) som heter GL ,där gl 1 är enklast och gl 5 för högt tryck i hypoider.
Viskositeten räknas dessutom på olika sätt mellan motorolja och transmissionsolja.
så kolla på oljespecifikationen till den här motoroljan om den inte håller rätt transmissionsklassning också..
Med en syntetisk motorolja blir ju lådorna betydligt mer lättväxlade,än med traditionella transmissionsoljor,dessutom tål ju inte vissa växellådor en del av komponenterna i hypoidoljor av klass Gl5,så kolla efter oljekvalitet och inte fabrikat.

Re: Generellt

Postat: mån jan 14, 2008 16:36
av MickeW
Ingo skrev:
MickeW skrev: Det som du länkar till är väl motorolja ?

Skulle vara bra med länk till vxloljan om jag inte är ute och cyklar beträffande länken ovan..

mvh
MickeW
Har inte kollat vilken klassning som oljan som ska vara vetten har,men ofta är det motorolja i manuella växellådor..
transmission har en(hade i varje fall) som heter GL ,där gl 1 är enklast och gl 5 för högt tryck i hypoider.
Viskositeten räknas dessutom på olika sätt mellan motorolja och transmissionsolja.
så kolla på oljespecifikationen till den här motoroljan om den inte håller rätt transmissionsklassning också..
Med en syntetisk motorolja blir ju lådorna betydligt mer lättväxlade,än med traditionella transmissionsoljor,dessutom tål ju inte vissa växellådor en del av komponenterna i hypoidoljor av klass Gl5,så kolla efter oljekvalitet och inte fabrikat.
Ja så var det ju, har ju själv läst det på ZFdoc.com .
Åldern gör väl att minnet tryter :wink:

Tack för infon iaf!

mvh
MickeW

Postat: mån jan 14, 2008 19:18
av Jakobsson
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... 16#7104317

Castrol TWS motorsport 10w-60 köpt hos bmw handlaren.
2.1 liter går det åt + lite spill.


Pelle
-90 cab ZF6

Postat: mån jan 14, 2008 23:40
av Scania
Jakobsson skrev:http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... 16#7104317

Castrol TWS motorsport 10w-60 köpt hos bmw handlaren.
2.1 liter går det åt + lite spill.


Pelle
-90 cab ZF6
Ok så får det bli , ibäg till bmwdoktorn då-