Sida 1 av 1

Auto VS Manuell-låda.

Postat: lör maj 17, 2008 17:37
av NOsilence
Hejsan.
Nu ska jag sälja min båt för att skaffa mig en fet Corvette. :D
Har en fråga angående växellådor. Personligen så tycker jag att man får mer känsla när man hanterar en manuell låda. Men jag har aldrig kört en V8 med manuell låda. Hur funkar det? Är det tungjobbat? (det borde väl ge en något bättre bränsle ekonomi också, spelar iofs inte någon större roll).

Skriv gärna era egna erfarenheter, positiva och negativa.

Kör så det ryker!

:)

Postat: lör maj 17, 2008 18:19
av Peter
Corvette är ju en sportbil och en sportbil ska ha manuell låda. Automater har man i ChevaVanar och familjebilar;)
Det som skulle vara lite "tungjobbat" med en manuell bil med lite pulver skulle väll då vara kopplingen som ofta e lite tyngre än standard.

Postat: lör maj 17, 2008 23:02
av CoolvetteC3
När jag sökte min Corvette för ett år sedan var min inställning att skicket på bilen var viktigare än manuell eller autamatisk låda, var bara resten av bilen OK så kunde jag ta vilken låda som helst.

Det bar sig så att den bil jag fastnade för hade automatlåda och jag har hittills inte ångrat mig.

I grunden håller jag mer att en sportbil skall vara manuell men jag gillar samtidigt att slippa veva om hela tiden, det gör jag med min vardagsbil så jag får nog av det...
Det är väl även så att preparerade automatlådor nyttjas i de flesta dragracingbilar på grund av sin säkra funktion, mindre risk för missad växel och övervarv och är därför snällare mot motor och bakaxel?

Min erfarenhet även är att gamla vajermanövrerade kopplingar som skall klara 4-500 hästar är betydligt tyngre att jobba med än Volvons hydrauliska koppling.
Har en kompis som hade träningsvärk i en vecka efter en studentkörning med sin 1968-Camarocabbe med 396á och manuell låda... :D

Bränsleekonomin?
Förmodligen är den sämre med de äldre automatlådorna, nyare automatlådor har väl lockup-funktion som sparar bränsle men jag vet inte om den någonsin kan bli "snål", dessutom är det nog lättare att hornen växer med en manuell låda, man busar till lite extra och då kostar det soppa igen.

Testa lite olika bilar och bilda dig en egen uppfattning, här får du nog många partiska svar.

Postat: lör maj 17, 2008 23:30
av frisk
Nu förstår jag inte riktigt frågan... Vi pratar om en C3:a, alltså ingen banbil??? Då e det race på rak nivå som gäller och där finns ingen som klår en automat hur snabb man än e på att veva med bajonetten i bilen :wink: Sen kan man ju ha det bästa från båda världarna som jag :D En automat med manuellt ventilhus där man får växla med spaken men slipper kopplingen.

Om man funderar på hur mycket soppa en gammal corvette drar ska man nog kolla in Mazda 2:an eller nån Opel miljöbil eller nått. En riktig corvette klarar sig oftast mellan bensinstationerna :twisted:

Postat: lör maj 17, 2008 23:52
av wolv
Hm en Corvette C3 är ju verkligen ingen sportbil i egentlig mening. Den ser ut som en sportbil, men det är nog allt! Min audi a2 1.4 känns mer sport :D
Så jag tycker att automatlåda i min vette passar jättebra. Skulle inte byta mot en manuell låda om jag hade möjlighet. Men visst är det lattjo att rycka lite i spaken ibland :shock: :P

Postat: sön maj 18, 2008 0:25
av StingrayRacing
Tjena!

Så klart Corvette är en sportbil. Den är ju som en skenande häst 8)

Föredrar manuell så man vet vilken växel som är i.
Och inte behöver man växla jämt.... Det finns ju vrid så det blir över för en buss.

Postat: sön maj 18, 2008 0:53
av ornet
frisk skrev: Sen kan man ju ha det bästa från båda världarna som jag :D En automat med manuellt ventilhus där man får växla med spaken men slipper kopplingen.
:twisted:
Har du monterat nån annan spak än orginal, nån rejsigare variant.
Annars håller jag med om manuellt ventilhus, Det blir nästa projekt
Förrsten Frisk, Jag har glömt din låda , finns den fortfarande kvar för hämtning eller fick du sålt den
Sorry :oops:

Postat: sön maj 18, 2008 8:56
av claesson
jag personligen tycker de ger en roligare och sportigare körning med manuell. men sen bor jag på landet så jag får ju nästan aldrig växla något :? kan tänka mig att de inte är så roligt med manuell låda om man bor mitt i stan och ska i genom sjuttioelva korsnigar övergånger mm. specielt om man då har en extra trögtrampad racekoppling. bara att pröva dig fram med vad du skulle trivas bäst med

Postat: sön maj 18, 2008 9:15
av KrilleN
Ska du ha manuell så ska du ha M20 låda....M21an är rätt jobbig att köra i stan och köra sakta med då den har lång etta. Bilen gör nästan 100 km/h på ettan med en M21, (lite beroende på bakaxelutväxling givetvis) men 100 km/h på ettan, då kan du tänka dig hur det är att krypa istan :)

Postat: sön maj 18, 2008 9:36
av frisk
Den e såld för länge sen sry. :wink:

Mjaa E det kopplingen som är rolig eller spaken? Spaken har du ju kvar i en automat men kopplingen e ju som sagt borta. Så e det ju även i dagens nya sportbilar typ ferrari, porsche, bmw m.m. Corvette hade det ju redan på 60-talet haha

Postat: sön maj 18, 2008 13:21
av NOsilence
Ojj då. Mycket snack om att c3:an inte är en sportbil. Då är det nog inget för mig. Givetvis måste jag testa för att få en egen bild om hur den känns. Den har ju iaf formerna som en sportbil, får väl köpa ett väghållningskit? Borde väl inte vara så dyrt. :D

off topic.... Är det bra sammanhållning i sthlm regionen, vore lite kul att åka på träffar och dylikt.

Postat: sön maj 18, 2008 13:35
av frisk
Det e klart att det är en sportbil! Ban-bil däremot... om man pratar orginal så e den ju inget vidare iaf.