Sida 1 av 1

Fler förgasarfrågor

Postat: tis maj 27, 2008 10:03
av joasol
Jag har lite bekymmer med att starta bilen.
När bilen är kall, är den svårstartad och jag måste hålla lite gas för att den inte ska dö. Han kan bludrar lite och med en förgasarknall efter.

Stänger jag av motorn och startar ganska omgående tänder den direkt.
Får han däremot stå en stund är den svårstartad igen.

Det första problemet borde hänga ihop med choken, kan choken bråka när motorn är halvvarm?


Förgasaren är en edelbrock 1406 (elektrisk choke)


Lite bilder...

Här är chokespjället helt öppet.
Bild

Här är chokespjället stängt, kall motor... Skillnaden mot ovan är ett par mm.

Bild

På gasreglaget på förgasaren sitter en lite justerskruv som låser spjället i öppet läge, lite svårt att se kanske (tagit bilderna med mobilen)
Bild

När jag trampar till på gasen släpper skruven och spjället kan stänga helt. Ska det vara så att man måste trycka ner gasen lite för att chokspjället ska stänga? Vad har denna skruv för funktion.

Postat: tis maj 27, 2008 10:45
av Enebris
Hej, du måste alltid trampa på gasen en gång vid start av kall motor för att choken ska kunna stänga. Skruven är till för att ge en något högre tomgång när spjället är stängt.

mvh Håkan

Postat: tis maj 27, 2008 10:54
av joasol
Ok, då verkar det som om förgasaren fungerar som den ska... Jag justerade choken lite, ska testa om han blivit lite mer lättstartad.