Hej! Då är jag Zpola tillbaka med kanske lite mer info om oljor och detta gäller i 1a hand min bil som är en Corvete 95a med LT1. Har varit i kontakt med en kille på Castrol som arbetar med oljor till olika mekaniska saker som tex motorer m.m. Först så har vi betäckningen tex på den oljan som jag valde till min motor blev Quaker de lux: SAE 5w-40 SL. Viskositeten anges i detta system SAE 5w-40. 1a siffran anger hur lättflytande oljan är i kyla. I svenskt vinter klimat bör man EJ använda högre tal än 10w. De två sista siffrorna talar om hur trög oljan är när den är varm(vid 100 grader) Ju högre tal dessto tjockare olja. Alltså har man tex en tjockare olja 20w-50 som är trög flytande i kyla ger detta förhöjt slitage i motor vid kallstarter. Syntet ger lägre friktion i motorn. De flesta motorer räcker det fullt med 30 el 40(sista siffrorna) har man en sliten motor el om man kör hårt o ofta behöver man tjockare olja tex 50. Dom sist nämda bokstäver betyder S=Bensin motor (viktig). L= Bränslenorm( tydligen mindre viktig). Man kan säga att väljer man 5w/10w/20w-30/40/50 så väljer du med säkerhet en olja som fungerar i Sverige under VARMARE del av året, under normal körning. Som sagt är det tex kallt skall man ej välja 20w-50 för den är väldigt trögflytande=slitage. Allt detta gäller motorer generellt och då även min en 5.7lit LT1 95a ca5500mil. Ett tips här i GBG i alle fall ( Micro hadde /har en kampanj på tex Quaker-olja m.m samt att man får med filtret till motorn, jag bet 695:- för 5lit, bet du dessutom med preem kort så får du ytterligare 5-10% rabatt samt att då filtret igår.) Hur mkt går det i motorn i min motor går det i ca 4.7lit med filter byte men ev spiller man lite så till sist blev det 4.9lit. Det var någon tidigare i ett inlägg som sa något mkt bra, Kolla hur mkt du tömmer och fyll på lika mkt = då kan det ju inte gå fel. Men var NOGA med att ALLTID kolla nivåerna INNAN o EFTERÅT för SÄKERHETS skull. Att göra detta jobb själv är hur lätt som helst ett tips för er som vill eller redan gör det själva är att på Biltema har dom en väldigt bra oljefilter borttagare för just dessa motorerna, endast 69:- 65mm-120mm Art nr 12976. Ibland blir man förvånad över att det verkligen finns bra grejor även där. This is fuck...fantastick.
Vad det beträffar kvaliteten på oljorna ja då får man helt enkelt tillförlita sig på den du köper oljan utav. Så tex om du köper oljan på Biltema el Micro el tex en bil verktad eller vart du nu än köper den så får man tillförlita sig på att deras återförsäljare i sin tur som tex Quaker, Mobil m.m har säkra kontroller utav att deras produkter inte utsätts för påverkan någonstans på vägen vart den nu kommer ifrån i världen.
ACEA = Europas kvalitets system. API = Amerikas Kvalitets system. Använd ALLTID/ENDAST något utav dessa.
Mineral el syntet? Syntet är mer lättflytande i kyla = mindre friktion vid kallstarter o varm motor. = väljer man tex 10-40 syntet har denna bättre köldegenskaper en än mineral i 10-40. Allt detta påverkar tex bränsleförbrukningen.
Syntet ger lägre friktion vid tex kallstarter o när motor är varm. Oxidant stabiliteten är bättre i syntet. = Att oljan blir gammal långsammare vid höga tempraturer detta i sin tur = längre livs längd på oljan. Välj därför SYNTET el minst semi syntet olja.
Att byta olja som är gjort var ca500 mil är överdrivet men sån e jag. Vanligt om man tex kör ca 500 mil om året och har bilen i varmgarage skall man inte behöva byta olja för än efter ca 1000-1500mil beroende på hur du kör med bilen när du använer den. Att köra fort o ryckigt behöver man nog byta efter ca1000mil. Kör man på bana behöver man ibland byta direkt efter men om man kör på skoj någon gång om året på bana räcker det med att byta efter ca 500mil. Eller som sagt gör som jag kör lungt och fint överdiv o byt var 500mil så mår både motor och du själv bra inombords.
Vad det beträffar AUT/växellådan: Min Corvette 95a SKALL ha en DEXRON III. Så lätt var det. Kvalitet systemet gäller samma för dessa oljor. Och som någon sa i ett tidigare inlägg så är Biltema billigast med 37kr/lit dessa säljer 1 liters sedan kommer Gamlegården/Lantmännen med 43kr/lit dessa säljer 20liters dunkar. Detta jobb skall göras snart. När man gör detta byter man också filtret. Detta skall göras var 2500mil om man kört under extrema förhållanden extrema förhållanden = kört taxi, i bergs massiv upp o ner, eller om det har varit ca 40 grader ute hela tiden under (normal körning). Är bilen körd under normala förhållanden i tex norra delen utav europa behöver det inte/ej bytas förrän efter ca 16600mil. Har man en manuell låda behöver man inte byta alls. Jag kommer nu att göra ett byte utav olja o filter för att jag vill känna mig säker på att allt står rätt till överdrivet återigen men sån är jag, ho, ho, ho. Återkommer med ev tips.
Bakaxeln: På min bil behöver en olja som heter SAE 80w-90 GL-5 el 75-90 LS denna senare köpte jag från Mobil den är färdig blandad med limitid slip så man behöver ej fylla på 2 oljor. Fanns på Hedins bil men säljes även på Micro med flera. Det går åt ca 1.5 lit men VIKTIGT här är att som i mitt fall fick suga ur oljan och tömde ca 1.5lit men fick fylla på med ca 2lit man fyller tills det rinner över. Detta jobb gör man väldigt lätt själv om man har till gång till en olje-sug/pump o en insex nyckel finns att köpa billigt på dom där billighets kjedjorna du vet?! Någon 100lapp. Kladdigt men så gött o få det gjort. Hur ofta, ja det får man kolla då o då så att det finns tillräckligt med olja helt enkelt. Finns inget service schema där överhuvud taget.
Glöm inte bort erat kylsystem det är minst lika viktigt att ha koll på detta både nivåerna o när det skall tömmas, sköljes o bytas. Detta efter ca 5000mil sedan efter 10000mil sedan efter 16600mil eller vart annat år/24 mån vilket som nu kommer först för er.
Jag får tacka för mig och hoppas att någon där ute bland er Corvette ägare kanske har snappat upp något utav vad jag skrivit denna gång. Kanske det är någon som vll tillägga el fråga något så går ju detta bra.
Önskar er alla en riktigt härlig sommar med el utan olja. (Helst med, el ?!)
MVH ZPOLA
ANG Olja motor växellåda o bakaxel....
Nu har Biltema börjat sälja den av GM rekommenderade oljan till Corvette, 5W-30.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139160
Är det någon som vet vilken av de tre oljefilter som Biltema har till Corvette 5,7 som passar till min 93'a?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139160
Är det någon som vet vilken av de tre oljefilter som Biltema har till Corvette 5,7 som passar till min 93'a?
Ang svar på filter.....
Tjena! Först o främst skulle jag aldrig köpa olja via Biltema pga av att deras kvalitets kontroller är nog mindre bra. Är säkrare att köpa genom någon som satsar på kavalitet genom andra leverantörer. Men som sagt d kan ju vara så, att dom är ok. Köp defenetivt en hel syntet till motor. NEJ jag vet ej vilket filter du skall ha på Biltema. Jag har en 95a och d skall vara samma till alla LT 1 or, så här kommer vad det heter via AC Delco PF 52/(25171377). Att skaffa en "service/hadbok" är absolut det bästa du kan göra där i står allt du behöver veta. Senast köpte jag själv via Mekonomen d låter som jag säger emot mig själv men d e så att dom säljer andras produkter medans Biltema säljer "sitt eget märke", om dom inte börjat sälja på annat sett. Fick 5lit Quaker 5w-40 samt filter som ingick för ca695.00 d var en driv i och för sig men man kan ju alltid kolla, dessutom får man mellan 5-10% om man har preem kort. = ca 100.00 skr /lit efter all rabbat o bort räknat filter m.m.
Detta med oljor o annat e inte så lätt men sätter man sig in i det så går d rätt bra jag ringde till lite olika olje bolag o kontroller för o kolla runt innan jag själv köpte samt att jag jobbat på en större yacht i medelhavet som 3dje maskinist så lite kunskap har jag ju ändå.
Hoppas det löser sig för dig, ha d gött zpola
Detta med oljor o annat e inte så lätt men sätter man sig in i det så går d rätt bra jag ringde till lite olika olje bolag o kontroller för o kolla runt innan jag själv köpte samt att jag jobbat på en större yacht i medelhavet som 3dje maskinist så lite kunskap har jag ju ändå.
Hoppas det löser sig för dig, ha d gött zpola