Byte av Remhjul/Harmonic balancer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Byte av Remhjul/Harmonic balancer

Inlägg av Jari »

Hej,

Har köpt ett eftermarknad hjul som jag tidigare prövade byta men gav upp då den gamla satt som fastsvetsad, nu ska jag ge mig på detta igen men behöver lite tips först.

Hur håller jag enklast emot då jag har en automat och hjulet snurrar med ?

Visst är det väl "vanlig" gänga på bulten som sitter i, det är det iaf på den nya jag fått...

Hur är det med balanseringen av den nya ?

// jari
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Hej !
När jag gjorde detta på en automat så svetsade jag ihop ett stopp(platta med stålpinne) för svänghjulet som man satte på plats med 2 befintliga(eller lite kortare) skruvar efter att först ha lossat startmotorn. Tar 5min max. Har den liggade på hyllan .... Vete fan vad "fabriksmetoden" är...

Gängan till centrumbulten är "vanlig" o den sitter ju ganska hårt. Bulten är en ENGÅNGSBULT(sträckbult) o du måste köpa en ny. En ARP bult kan du återanvända. Hur man drar sträckbulten finns angivet i manualerna. Du kan ju söka på nätet också. Här har du en bra tråd : http://ls1howto.com/index.php?article=1

För att få bort det gamla remhjulet duger INTE t.ex. biltemas skräp. Har du ingen fet avdragare, gör som jag - låna på en lastbilsverkstad... De har också större momentnycklal - ifall man behöver dra en ARP med angivet moment.

Är remhjulet mindre än orginal behövs förstås kortare remmar..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jari »

Hej Bengt,
Lånar du ut din Stoppplatta ? hittade en elektroniska manual på nätet och din metod ser ut att vara "fabriks metoden".
Har också en ny bult och en ny kortare rem som ska passa, sen pratade jag faktist igår med en bekant som kör lastbil om att låna deras verkstad och där finns det nog en avdragare som klara även en vette :D
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Absolut ! Finns i Stockholm... Skickar ett Meddelande.
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 427cobra »

Jari skrev:Hej Bengt,
Lånar du ut din Stoppplatta ? hittade en elektroniska manual på nätet och din metod ser ut att vara "fabriks metoden".
Har också en ny bult och en ny kortare rem som ska passa, sen pratade jag faktist igår med en bekant som kör lastbil om att låna deras verkstad och där finns det nog en avdragare som klara även en vette :D
Var hittade du den elektroniska manualen på nätet?
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jari »

finns en omtalad hemsida med lite smått o gott....
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Byte av Remhjul/Harmonic balancer

Inlägg av Jari »

Skam den som ger sig, så var hjulet bytt och på plats, TACK Bengt för "lånet" av din stopp-platta, tyvärr blev jag tvungen att såga av den och borra ett nytt hål, hålen sitter tydligen inte på samma avstånd, märkligt.. men nu känns det riktigt bra. Varam insug nästa....
/ Jari
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Jag använde den på en -03:a så kanske är det skillnad..? Jag har ju inte -03:an kvar så behovet är nu noll för "verktyget" ! Lycka till med modifieringarna. Snart spårar det väl ur rejält, se nedan så förstår du vad jag menar; snart dags att byta kam till orginal så att bilen går igenom besiktningen... :D
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Skriv svar