Sida 1 av 1

Känsliga punkter?

Postat: tis sep 30, 2008 19:52
av CoolvetteC3
Jag vill hissa bilen i vinter men inte mer än att hjulen går fria.

Anledningen är ett lågt garage och en portautomatik som bygger neråt och om jag hissar upp bilen så att hjulen är avlastade blir det onödigt nära automatiken.

Jag vill ändå avlasta hjulen och eventuellt ta av dom och den enda chansen blir då att lyfta ute vid hjulen, då förblir ju fjädringen nertyngd, i motsats till resultatet om jag lyfter i ramen eller i diffen.

Frågan är om de bägge punkterna på bilderna markerade med röda pilar klarar att fungera som lyftpunkter utan att skadas eller deformeras, se bilderna:

Bild

Bild

När hjulen är avtagna så tänkte jag palla upp naven på något sätt, exakt hur får jag se när det blir aktuellt.

Postat: tis sep 30, 2008 20:40
av Bred
Ursäkta att jag inte direkt besvarar din fråga, men är lite nyfiken på en sak. Varför kan du inte hissa bilen i frambalken, lossa hjulen, lägga klotsar under frambalken runt domkraften och sänka ner igen. Likadant på bakaxeln.

Ska jag vara ärlig gillar jag inte någon av de punkterna du markerat, men det är bara för att jag alltid använder framvagnen och bakaxeln.

Martin

Postat: tis sep 30, 2008 22:44
av ornet
håller med
Lyft
Ta av hjul
och sänk ned på träklotsar längds ramen

Postat: tis sep 30, 2008 22:53
av vett74
Precis jag brukar lyfta framför bakhjulen på balken och ta bort hjulet,sen ser man ju hur mycket man behöver lägga dit så inte skivan tar i backen.
samma fram men jag brukar lägga en större träbit imellan frambalken och domkraften så inte den skadas..

Postat: ons okt 01, 2008 17:56
av Chrippe
Framvagnsbalken är ingen önkvärd punkt att lyfta upp corvetten i det finns en del som fått SPRICKOR allternativt KNÄCKT balk efter mycket lyftande med domkraft under den .
Jag själv lyfter upp den med domkrafterna bakom fram hjulen i rammen , för att sedan sätta pallbockar fram till på krängnings hämmaren bygelfäste. Då håller sig ramen rak om man även pallar upp framför bakhjulen på ramen .

CoolvetteC3 NEJ! Ingen av dom punkterna du angav är bra.

Postat: tor okt 02, 2008 8:49
av gbak
Vid ett tillfälle (vid början av min Corvette karriär) lyfte jag framvagnen mitt under framvagnsbalken.
Såg senare att balken vek in sig någon cm, just där jag lyft.

Så det är definitivt inget bra ställa att sätta garagedomkraften där!

Postat: tor okt 02, 2008 13:00
av vett74
tar man en stor träkloss som är större än balken och lägger imellan funkar det,men hissar man direkt på så blir den inte snygg

Postat: lör okt 04, 2008 0:13
av Hagge
Håller med Chrippe och de andra, lyft inte i dessa punkter !

Du kan ju tömma däcken på luft så fär du ngn centimeter mer att spela på (alltså efter att du petat in domkraften under ramen bakom framhjulen/framför bakhjulen, pys ut luft och stoppa in pallbockar eller ngt annat stabilt mellan garagegolvet och ramen, ta bort hjulet och sänk domkraften och låt ramen vila på stödet mellan denna och golvet).