Besiktning 412"

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Besiktning 412"

Inlägg av Tomten »

Hej,

Då var det dags att besikta bilen för första gången med nya motorn. Förutom blocket är det en LG G5X1-E kam, AFR 225 toppar, LG headers med racekatalysatorer.

Jag var lite förutseende och åkte och kollade avgasvärdena i början på oktober. Med en vassare kam är det problem med värdet på tomgång, det kommer ut oförbränt bränsle. HC-värdet var 800++ :shock: , en bit över 100 som det får vara. Oljebyte och 50% E85 + lite oktanbooster gjorde att värdet blev 600++

Jag väntade på att mappningsgurun Anders på vette.se, skulle komma hem från semestern för att om möjligt få hjälp med att få ner HC-värdet. I med E85, upp med tomgångsvarvet till max samt en specialmappning just för besiktningen med så mager blandning vi bara vågade. Anders tipsade om en duktig svetsare som kunde sätta tre katalysatorer efter varann, så han trodde nog inte riktigt att åtgärdena skulle räcka.

Till besiktningen hemma i Högdalen den 31/10 kl. 15.40. Jag dånar in i besiktningshallen och all verksamhet avstannar. Jag har tur och får en kille som är raceintresserad som besiktningsman. Han kände t.o.m. igen mig och bil från Tullinge Raceway. När vi närmar oss miljökontrollen väntar två andra besiktningmän och jag börjar ana oråd. Inga problem, dom var bara där för att hjälpa till med mätutrustningen. HC-mätaren visade på 78 och bilen blev godkänd med blankt papper :D :D :D

God Jul!

Tomten
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Grattis! :D :D :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Grattis !
Jag har en G5X1 så det kommer ju inte att bli lika buslätt .... :shock: Ställer av bilen istället o väntar till våren. Kanske kommer tomten med en lösning... :P
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Körde du med trippla kattar då? :D
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tomten »

Halloj,

Nej, inga extra katalysatorer.

Säg inte det Bengt, absolut värt ett försök med ovanstående koncept. Det kostar inte mer än vad Anders vill ha för mappningen och det är säkert mindre än vad allt jobb med att byta kam eller sätta dit extra katalysatorer kostar i arbete och/eller pengar.

Tomten
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Alltid värt att prova med full tank E85, E85 mapp samt högre tomgång - har fått igenom två med LgG5X1E kammen på det sättet. En bil fick vi igenom genom att ersätta mittsektionen i headerssystemet med kattar (totalt tre kattar per sida inklusive den ordinarie)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

vette.se skrev:Alltid värt att prova med full tank E85, E85 mapp samt högre tomgång - har fått igenom två med LgG5X1E kammen på det sättet. En bil fick vi igenom genom att ersätta mittsektionen i headerssystemet med kattar (totalt tre kattar per sida inklusive den ordinarie)
Anders, låter lite farligt att att mappa E85 med spridare för bensin. Gasar man fullt så lär den gå tunt...? Nu när tiden gått sedan frågan dök upp senast; Skulle du t.o.m. kunna rekommendera att man går över till E85 permanent ?
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tomten »

Hallå Bengt,

Det jag beskriver handlar om ett besiktningskoncept, inget annat. Vill du gå över till E85 permanent ska du förstås byta spridare o.s.v.

Tomten
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Bengt skrev:
vette.se skrev:Alltid värt att prova med full tank E85, E85 mapp samt högre tomgång - har fått igenom två med LgG5X1E kammen på det sättet. En bil fick vi igenom genom att ersätta mittsektionen i headerssystemet med kattar (totalt tre kattar per sida inklusive den ordinarie)
Anders, låter lite farligt att att mappa E85 med spridare för bensin. Gasar man fullt så lär den gå tunt...? Nu när tiden gått sedan frågan dök upp senast; Skulle du t.o.m. kunna rekommendera att man går över till E85 permanent ?
Som sagt, det är endast för besiktning dvs lugn körning. För att kunna köra med hög belastning måste spridarna vara ca 30% större med E85.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar