Sida 1 av 3

volvo å saab ??

Postat: ons dec 03, 2008 19:39
av forsberg
vore kul att höra detta eminenta sällskaps åsikter om staten ska gå in med stödpengar till vovlo å saab :?: :?:
visst kan det vara synd om alla 25 000 som jobbar där :shock:
själv är jag verksam inom byggsektorn å vi är 250 000 personer som åxå känner av dem bittra tiderna..vad kommer dem att göra för oss :roll:

Postat: ons dec 03, 2008 19:55
av Peter
Det vore skit om vi ska subventionera ett gäng feta jänkare som inte vill öppna sin plånbok.

Postat: ons dec 03, 2008 20:12
av Stefan
Staten kan väl köpa loss saaB å Volvo för en spottstyver å bedriva samhallsversamhet där tills de tar fram ett par vettiga modeller och slutar tro att de är i premiumsegmentet med BMW,Merca mfl. :roll:

Men vad fan vet jag...

Postat: ons dec 03, 2008 23:41
av frisk
Nä så fan heller att ska staten gå in och rädda företag! Är folk så inkompetenta så man inte sparar pengar inom ett företag för dåliga tider, inte klarar av att sälja det man tillverkar varför ska man då gå in och rädda ett sånt företag. Nä lägg ner skiten och starta en ny bilfirma som sattsar på bilar som folk vill ha! Vettiga elbilar skulle varenda svensk och kines köpa. det e jag övertygad om. men för att det ska vara genomförbart krävs ju lite hjälp från våra politiker som å ena sidan pratar om miljö och sedan fattar beslut som e mot miljön. helt obegripligt... men så e det när svenska folket inte röstar på kunnigt folk.

Låt svenska folket tjäna pengar på att producera egen el som i tyskland. Och ge sedan folket i världen en seriös elbil som konkurerar med bensin, diesel, biogas-bilar så ska ni se att en stor majoritet väljer elbil.

Och jo... tekniken för bra elbilar finns redan.. den har funnits länge nu. Men vi kanske ska låta staten ge bort miljardbelopp till volvo och saab så dom kan få fortsätta producera skit som ingen igentligen vill ha!

Postat: tor dec 04, 2008 9:47
av gbak
frisk skrev: ........ Nä lägg ner skiten och starta en ny bilfirma som sattsar på bilar som folk vill ha! Vettiga elbilar skulle varenda svensk och kines köpa.
Bra ide Frisk!

Du kan ju vara en föregångare i Corvettevärlden genom att byta ut din 502'a till en elmotor.
Jag hittade en lämplig motor på nätet som borde få plats under din huv :wink:

Bild

Postat: tor dec 04, 2008 10:02
av Jake
Statligt ägt eller inte, miljöbilar eller inte, Saab eller volvo..

Visst att de är till salu och att de haft en praktfullt inkompetent ledning (både GM å FORD). Men när de snackar om att sälja så bevisar de bara hur ibicilla de är.

SAAB automobil ett företag som ALDRIG har gått med vinst och nu har fått varumärket urvattnat, och inte ens säljer en bil. hur fan kan de tro att nån bill ha det. Bara svensk nostalgi som vill ha det kvar.

VOLVO har iallafall gått bra de senaste åren. Men de har tjänat sina pengar på XC90n. när den marknaden försvann så fanns det inte så mycket kvar. 30, 40 och 50 serien är relativt små bilar som man kan komma ganska långt med. Så har finns det ju iallafall något att bygga vidare på.


Skulle vara intressant att se en bil som är miljöoptimerad på 20 års och 25000 mil sikt istället för vinstoptimerad. Har en känsla av att den inte kommer att vara i närheten av det vi kallar miljöbil idag. :)

Postat: tor dec 04, 2008 10:20
av Stefan
Elbil i Sverige på vinter är de genomförbart? Jag menar det går ju åt en del energi för att värma kupen som i stort är gratis på en vanlig bil

Hehe

Postat: tor dec 04, 2008 10:34
av Ingo
frisk skrev:Nä så fan heller att ska staten gå in och rädda företag! Är folk så inkompetenta så man inte sparar pengar inom ett företag för dåliga tider, inte klarar av att sälja det man tillverkar varför ska man då gå in och rädda ett sånt företag. Nä lägg ner skiten och starta en ny bilfirma som sattsar på bilar som folk vill ha! Vettiga elbilar skulle varenda svensk och kines köpa. det e jag övertygad om. men för att det ska vara genomförbart krävs ju lite hjälp från våra politiker som å ena sidan pratar om miljö och sedan fattar beslut som e mot miljön. helt obegripligt... men så e det när svenska folket inte röstar på kunnigt folk.

Låt svenska folket tjäna pengar på att producera egen el som i tyskland. Och ge sedan folket i världen en seriös elbil som konkurerar med bensin, diesel, biogas-bilar så ska ni se att en stor majoritet väljer elbil.

Och jo... tekniken för bra elbilar finns redan.. den har funnits länge nu. Men vi kanske ska låta staten ge bort miljardbelopp till volvo och saab så dom kan få fortsätta producera skit som ingen igentligen vill ha!
Nu svamlas det rejält.
Tekniken för elbilar har funnits länge.. :lol:
rent bullshit.
Visst det finns eltruckar så nog går det att driva en bil med el.
Men Batterifrågan är definitivt inte löst.
Dels så blir batterierna vansinnigt tunga,för att få en någorlunda räckvidd.Man har på gång en ny typ av blybatterier där acuumulator delen är skummad,det kan kanske bli något,för de blir avsevärt lättare.
Andra typer av batterier blir aldeles för dyra,och med en hållbarhet på max2-3 år och en kostnad ca 35-40 procent av bilpriset så är elbilar knappast något alternativ..
Men visst det är på gånge effektivare elmotorer också ,så kanske om något decennium.. :D

Joo

Postat: tor dec 04, 2008 10:39
av Ingo
Jake skrev:Statligt ägt eller inte, miljöbilar eller inte, Saab eller volvo..

Visst att de är till salu och att de haft en praktfullt inkompetent ledning (både GM å FORD). Men när de snackar om att sälja så bevisar de bara hur ibicilla de är.

SAAB automobil ett företag som ALDRIG har gått med vinst och nu har fått varumärket urvattnat, och inte ens säljer en bil. hur fan kan de tro att nån bill ha det. Bara svensk nostalgi som vill ha det kvar.

VOLVO har iallafall gått bra de senaste åren. Men de har tjänat sina pengar på XC90n. när den marknaden försvann så fanns det inte så mycket kvar. 30, 40 och 50 serien är relativt små bilar som man kan komma ganska långt med. Så har finns det ju iallafall något att bygga vidare på.


Skulle vara intressant att se en bil som är miljöoptimerad på 20 års och 25000 mil sikt istället för vinstoptimerad. Har en känsla av att den inte kommer att vara i närheten av det vi kallar miljöbil idag. :)
Saab börjar ju vara en Opel/Vauxhall med annan grill,men volvo har nog kvar mer av sin själ.
Vad som behövs där är att rensa i modellutbudet,och få fram minst lika snåla motorer som BMW.
Men att gå emot småbilar vetesjutton,volvo har ju tradition som säker laståsna,och då kan den inte bli för liten..

vinter

Postat: tor dec 04, 2008 10:42
av Ingo
Stefan skrev:Elbil i Sverige på vinter är de genomförbart? Jag menar det går ju åt en del energi för att värma kupen som i stort är gratis på en vanlig bil
Ja med tanke på att värmepaketet i en vanlig bil har kapacitet som en villapanna är det nog tveksamt :D
Och när GM leasade ut sin bil här i början av nittiotalet,så var det endast i solskensstaterna...
Men saltslask på elektroniken blir nog även det intressant...

Postat: tor dec 04, 2008 11:33
av frisk
Jo visst e det så att batteriet i tex. Tesla Roadster vbäger 500kg. Men det gör ju nästan min motor i corvetten också om man lägger till en full bensintank. Vad spelar det för roll?? Batteriets utveckling kommer ju att gå framåt om det finns ett intresse för bilindustrin att utveckla det! Det gör det inte nu och därför har vi inte något optimalt batteri ännu. Sen förstår jag inte argumentet att batteriet är dyrt?? Det tro fan det e dyrt när det inte massproduceras. Norrmännen gör ju en elbil nu som inte kostar så mycket pengar. Danskarna med. Och ändå e det vi svenskar som har producerat bilar i många år som inte hänger med. Tycker det e skandal. Visst blir det garanterat sämre till en början med en elbil men det kan vi väl alla stå ut med för utvecklingens skull??

Det låter nästan som om du e från Örebro Ingo!?!?
-Det går aldrig....

:lol:

Sen att det skulle vara på väg effektivare motorer?? Dagens bästa motorer har en verkningsgrad på 97-98%. En ytterst liten ökning av verkningsgraden och vi har uppfunnit evighetsmaskinen...

Snacka går ju!

Postat: tor dec 04, 2008 14:08
av M Nordin
Lustigt att alla säger det tillverkas bilar som ingen vill ha? Kruxet är väl snarare att ingen har råd? Marknaden har ju tidigare gapat som guldfiskar över över premiumbilar med allt större motorer, mer utrustning och onödiga finesser: En vanlig löntagare bör inte ha råd att köpa ett transportmedel för 350 000 som dessutom har en enorm värdeminskning. Överkonsumtion var ordet och nu skall 30% kapacitet bort.

MN

Postat: tor dec 04, 2008 16:11
av Bengt
frisk skrev:.......................
Sen att det skulle vara på väg effektivare motorer?? Dagens bästa motorer har en verkningsgrad på 97-98%. En ytterst liten ökning av verkningsgraden och vi har uppfunnit evighetsmaskinen...

Snacka går ju!
En bil-bensinmotor har en verkningsgrad på sådär 15-25% så det finns lite kvar att fixa med :D

Saab har ju mekat med variabel kompression för att göra något radikalt men det senaste som kommer i vanliga bilar är väl pneumatiskt kontrollerade ventiler, tillsammans med direktinsprutning kan man tro. Framtiden bör kunna ge motorer med en verkningsgrad på 50% och dagens bästa bensinmotorer ligger väl på 30% , och mer om man ser på etanolmotorer som är helt anpassade till etanol..

Kan ha flite fel siffror men 97% är tyvärr bara en våt dröm :wink:

Postat: tor dec 04, 2008 16:16
av frisk
Nu pratar vi EL-motorer och inget annat där verkningsgrad finns på upp till 97-98%

Hmm

Postat: tor dec 04, 2008 16:22
av Ingo
frisk skrev:Jo visst e det så att batteriet i tex. Tesla Roadster vbäger 500kg. Men det gör ju nästan min motor i corvetten också om man lägger till en full bensintank. Vad spelar det för roll?? Batteriets utveckling kommer ju att gå framåt om det finns ett intresse för bilindustrin att utveckla det! Det gör det inte nu och därför har vi inte något optimalt batteri ännu. Sen förstår jag inte argumentet att batteriet är dyrt?? Det tro fan det e dyrt när det inte massproduceras. Norrmännen gör ju en elbil nu som inte kostar så mycket pengar. Danskarna med. Och ändå e det vi svenskar som har producerat bilar i många år som inte hänger med. Tycker det e skandal. Visst blir det garanterat sämre till en början med en elbil men det kan vi väl alla stå ut med för utvecklingens skull??

Det låter nästan som om du e från Örebro Ingo!?!?
-Det går aldrig....

:lol:

Sen att det skulle vara på väg effektivare motorer?? Dagens bästa motorer har en verkningsgrad på 97-98%. En ytterst liten ökning av verkningsgraden och vi har uppfunnit evighetsmaskinen...

Snacka går ju!
Motorer som finns ute på marknaden med 97-98% verkningsgrad ,var då finns dessa under?

Jag har hört talas om ca 80% och stora motorer något högre.
men sedan har vi ju värmeproblemet,så att ligga alltför tight lär inte funka.
Och batterier vet jag en del om eftersom vi säljer bly till batteritillverkare,och även är inblandade delvis i återvinning av blyet från gamla batterier..
men problemt är den korta livslängden. Att ett ett batteri som kostar 40 % av bilpriset stoppar max 2 år eller kring 3000 mil.
En lösning vore ju att batterierna leasades ,och byttes automatiskt med jämna mellanrum..
men som sagt värmen i bilen blir ju också intressant.
Hybridbilar är ju också en ide,men då måste man bygga in flera olika system i bilarna= dyrt.
Då är det ju bättrer att framställa riktigt snåla motorer.
men med nya effektivare solceller så kanske det funkar att bilen laddas automatiskt när den står parkerad på jobbet,och lite grann även på vägen hem,fast det blir nog sämre med det när det ärsnöstorm.. :lol:

Och om svenskarna producerat fel bilar vette sjutton.
vi har sålt SÄKRA bilar till framför allt USA och i den jämförelsen är dom ju inte speciellt törstiga.
Sluta låta som en miljöpartist.

Jag är väldigt intresserad av hiur de sk elbilarna kommer att fungera i praktiken..
Visst accepterar du en bil som är lika omständig att köra som en Tford var,och lika varm o skön samt med samma krocksäkerhet så ok.
men vill man ha en bil med den standard och driftsäkerhet vi är vana vid (åtmistone vis som åker corvette av femte generationen, C5 och C6,or) så duger ingen elbil..

Postat: tor dec 04, 2008 16:24
av Bengt
Helt rätt sorry Frisk men det var kul att skriva nåt annat än att våra politiker som vanligt har misslyckats kapitalt, bara ser till statens inkomster, och att de är i händerna på bilindustrin...

Här ett inlägg i "EL-debatten" :
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 417430.ece

Postat: tor dec 04, 2008 17:45
av Stefan
Jag kommer köra V8 så länge det finns Bild

Länge leve Cheva Bild

Postat: tor dec 04, 2008 18:25
av frisk
Bara så ni vet så sitter jag och myser lite... :D
Vi har fått igång en debatt på ett stendött forum ju! hehe

Ok. Jag tog väl i lite mycke, men det behövs ju feta rubriker för att få igång nåra av er. Du skriver Ingo först att elbilar e skit sen börjar du diskutera solceller som ett bra alternativ. Jag misstänker att du tänker på dom nya solcellerna som håller på att utvecklas av flera svenska företag uppe i norra sverige bla.? :) Men då behöver vi ju ett sånt där batteri ju som va omöjligt i med dagens teknik. Något du säger dig veta mycket om eftersom du säljer bly?? Men ok.. solcellerna kanske ska leverera spänning till nån uppvärmd ratt att hålla i för bekvämlighetens skull. Tänk hur dom klarade av häst och vagn för inte så många decenier haha.

När det gäller verkningsgrad på elmotorer så undrar jag var ni får era konstiga siffror ifrån?? E det från skrothandlarn det med??

:P :lol:

Och nej jag har aldrig röstat på miljöpartiet och det kommer jag troligtvis heller aldrig göra. Jag tycker bara att det finns så förbaskat mycket man kan göra , inte bara för miljöns skull utan även för utvecklingens skull. Jag är nog en av corvetteägarna som spottar ut flest avgaser per mil...

nu får jag inte skriva mer för frugan.... återkommer!

v8

Postat: tor dec 04, 2008 18:32
av Ingo
Stefan skrev:Jag kommer köra V8 så länge det finns Bild

Länge leve Cheva Bild
Nog lär det finnas V8 motorer väldigt länge,faktum är att Ford sidor från början av 30talet fungerar fortfarande,kanske bättre med moderna oljor.
Men om Chevrolet kommer att finna kvar är nog mer tveksamt..
Men daewoo corvette låter väl fint.. :D

Postat: tor dec 04, 2008 19:34
av Jake
Tråden har väl spårat ur redan, verkar inte handla om volvo å saab längre. utan elbilar :)

Men jag fattar inte varifrån ni har fått att elbilar skulle vara miljövänliga CO2 neutrala osv? Skulle vilja veta vem som har lurat i er den vittfarelsen.

1 EL är och kommer inte på mycket lång tid att vara CO2 neutralt. I europa är 1kWh = 1 kg CO2 (sist jag kollade på kartan låg sverie i europa). I andra dela av världen är faktorn så hög som 2 kg). Sist jag räknade var 1l besin 250-270g co2. och det är 9100kWh /m2. Ger med matematikens under. 27 - 29 g co2 = 1kWh.

2. Bly och kadminum kan väl knappast anses miljövänligt. Ingo du vet säkert hur stor återvinningspricenten är. Resten hamnar givetvis i naturen och sist i oss som är i toppen av näringskjedjan.

3. när man kollade livscykelanalysen på de vanligaste vilarna så visade det ju sig att priusen var den med störst co2 utsläpp under hela sin livstid :roll:


Vad blir slutsatsen av det här?
I europa är du ca 34 gånger miljövänligare om du kör corvette idag än en elbil :D.
Ska väl tillägga att jag (som många av er redan vet) är en varm förespråkare för att minska co2 utsläppen, smartare enerilösningar osv... och jag tror att hybriddrift kommer att komma mycket starkt innom 10 år. vad hade en 3l lupo dragit om den haft hybriddrift? 1l?

Men Laddhybrider kommer inte att vara aktuellt ur miljösympunkt förren jag är pensionerad eller ligger 6" under.

Postat: tor dec 04, 2008 22:53
av frisk
Men åååå
hehe

Nu får du ju inte förstöra detta Jake :)

Allt om elbilens vara eller icke hänger ju som jag sa på att svenska regeringen sattsar ordentligt på ett enkelt och MILJÖ-mässig produktion av el. Annars fallerar ju allt såklart.

Vätgas e ju helt klart den bästa lösningen om man rent ser på bilen men där e ju framställningen av vätgas, som för övrigt utger 73,9% av allt grundämne som finns i universum!!!!, inte har en miljömässigt hållbar framställning på jorden. När vi får till kall fusionskraft så e ju allt löst såklart. Men där är vi ju inte nu. Men för att komma dit så fort som möjligt så tror jag att man måste börja nånstans. Det gör vi inte genom etanol och sån skit...

Det är ingen som ännu tagit upp Nitrometan?? Ett bränsle som jag gärna skulle testat att köra på... om jag hade pengar! :D

Postat: tor dec 04, 2008 23:31
av Bengt
Det finns ju redan nu småbilar som gott duger fram o tillbaka till stan som bara drar en halvliter. Snacka om snabba resultat ! Vete fan om det inte vore ett alternativ i kön in till stan; Iaf som en av de fyra bilar hushållet har...
Kanske är det lika bra att Volvo o Saab konkar. Då kanske politikerna vågar ta bort förmånsvärdet samt trafikskatten på Nissan Micra o dubbla den på Volvo S90 - V8!. Allt som drar under 0,6 slipper tullar o parkerar gratis.
Håller i övrigt med om att det händer alldeles för lite - som ger resultat. Har nu en Mondeo 2,5T och den enda utveckling man kan se är att den blivit större/tyngre, krångligare, ibland måste bootas om(koppla bort batteriet) för att hitta nyckeln o drar mer soppa än corvetten !

Postat: fre dec 05, 2008 9:10
av Jake
frisk skrev:Men åååå
hehe

Nu får du ju inte förstöra detta Jake :)

Allt om elbilens vara eller icke hänger ju som jag sa på att svenska regeringen sattsar ordentligt på ett enkelt och MILJÖ-mässig produktion av el. Annars fallerar ju allt såklart.
Gick fort att skriva det där inlägget, stavade ju värre än jag brukar :D

Tänk utanför lådan :)

Miljömässig elproduktion, JA. det finns många sätt att gör den bättre.

En annan intressant jämförelse som jag tror att jag dragit tidigare är bränsleförbrukning i tunga fordon VS. personbilar. En personbil på 2 ton drar ca 1l milen. En modern lastbil på 40 ton drar ca 4l milen. börjar man kolla utsläppen för att köra 1ton en mil så drar lastbilen 0,1l milen/ton och en personbil 0.5lmilen och ton. Visst det går inte att jämföra rakt av, men är det verkligen rimligt med en så stor skillnad? Är det en rimligt att det är tillåtet att tillverka bilar som drar over 0.25l milen/ton? tekniken finns ju uppenbarligen.

Postat: fre dec 05, 2008 9:35
av frisk
Vi kommer ju nån vart nu.
Jag tycker dock inte vi ska försöka bli eniga ännu.
Fixa finansiärer som kan gå in och köpa volvo. IKEA kanske??? Dom har ju pengar!

Bild

Och lägg ner saab en gång för alla!!

Postat: fre dec 05, 2008 9:39
av M Nordin
Det är ju bara att kolla på Volvo DrivE modeller. VSV får en panikbeställning från ledningen:"Fila fort som fan till befintilga bilar så de blir gröna!" Lite pill här och där och vips har man fimpat en halv deciliter från en redan låg förbrukning. Hade bilsport/teknikens världnormen gällt skulle C30 ha en 3 liters bensin V6 med kompressor och turbo samt 355/15-18 hjul + andra livsnödvändiga finesser som elektrisk inställbar inre backspegel (MB kom ju med detta redan på 80-talet...). Därför drar Sveriges mest sålda bil 2007 mer bensin än min 740 automat från 88 som är ungefär lika sofistikerad som en flintyxa. Teknisk utveckling? Jag påstår att det är 19 års lobotomering av köparna som gjort detta.

Sedan är det ju genant att det hackas på ex GM som experterna på DI gör - ingen vill ha deras bilar blabla. Vem köper då de bilar som faktiskt levereras. Hur kommer det sig att de "hjärndöda jänkarna" kan göra en bil med 400 hk v8 som drar lika mkt eller lite som en Volvo V70?

Körde en ny Ford Focus flexfuel kombi för en tid sedan. Varvar satan på motorväg (över 3000 rpm) och bullrar mer än min Citroendiesel från -99 som dessutom förmodligen spöar forden prestandamässigt:

MN

Postat: fre dec 05, 2008 16:41
av frisk
Glömde kommentera blybiten när det gäller elbilarna... Litium-jon-batteri innehåller inte vad jag vet nått bly... men jag kan ju ha fel :roll: Blyhandlaren vet väl kanske om han har sålt bly till tillverkaren för detta batteri?
Litium jon-batterier är miljöanpassade. Innehåller ej kvicksilver, kadmium eller bly.
:P

Jag har just nu en några år gammal ABB-motor bredvid mig på η=0.95.
Alltså 95%. Då e detta ingen nymodighet och det finns som sagt elmotorer med ännu bättre verkningsgrad. Ett område som med hjälp av bilindustrin skulle kunna utvecklas ännu mer och snabbare om vi satte fart på elbilsproduktionen.

Men det e klart att ska vi köpa in kolkraftsproducerad el från nått grannland så kan vi ju alla köra c3:or till jobbet haha

Nu e det fredag! :D Va e brudarna??

Postat: fre dec 05, 2008 16:58
av Peter
frisk skrev:Nu e det fredag! :D Va e brudarna??
I köket?

Postat: fre dec 05, 2008 18:25
av COOLMACHINE
Det blev en jädra fart på forumet på sista tiden, nu är du väl nöjd Frisken :wink: :lol:

8)

Postat: fre dec 05, 2008 18:50
av Peter
Tycker dom ska börja tillverka en begränsad upplaga av Volvo PV 544. Saknar min gamla -61a.

Postat: fre dec 05, 2008 19:08
av vett74
ja och en p1800 kan dom ju sätta ihop åt mig :D