Sida 1 av 1

kalluftsinsug

Postat: sön apr 12, 2009 17:01
av kungricky
jag har gjort ett eget kalluftinsug till corvetten och tusan så rapp å bra den verkar gå jämfört me allt det andra som verkar finnas på marknaden att köpa, dessutom ryms den under orginalhuven på min 75 c3 fast jag har ett viktor bowtie insug, kostar bara några hundralappar att tillverka. vad jag försökt göra är att försöka få luften att skruva sig genom förgasaren, och det verkar ha lyckats, jag skulle kunna lägga några bilder på insuget hur det fungerar och hur det ser ut, men det här att lägga ut bilder här fattar jag ju inte mig på. så om det är någon som är intresserad av att göra ett likadant insug så kan jag ju mejla bilder på hur det ser ut så att någon annan kan sätta upp dom här på forumet, då kan jag ju förklara hur det fungerar också :lol:

Re: kalluftsinsug

Postat: sön apr 12, 2009 21:25
av vett74
Bara du laddar upp dom på http://www.photobucket.com sen så länkar du dom hit..
När du har dom där så håller du bara muspekaren på bilden,då kommer det upp en ruta nedanför,kopiera bara den fjärde raden där det står IMG CODE..
sen klistrar du in den här och då borde det fungera 8)

Re: kalluftsinsug

Postat: sön apr 12, 2009 22:18
av kungricky
BildBildt.com/albums/vBildv51/kungricky/DSC00071.jpg[/IMG]albums/vv51/kungricky/DSC00072.BildjpBild51/kungricky/DSC00066.jpg[Bild/IMG]g[/BildIMG]

Re: kalluftsinsug

Postat: sön apr 12, 2009 23:11
av kungricky
Bildhär ser man hur tunn den är, ska vara ca 1,5 cm frigång till huven. iåförsig är det bortkapat chokehus på 650 gasarenBildfiltrena kommer från biltema, e man fattig så e man . rören är också ala biltema 3 tum Bild här ser man bra det vänstra filtret leder den mesta luften rakt fram till primärportarna , inga konstigheter där men det högra filtret kommer nästan bara leverera tiill sekundärportarna och det gör det genom att luften kommer in från sidan vilket gör att det blir en virvelstrom genom förgasaren och då verkar bränslet blanda sig bättre och lufthastigheten blir högre. å självklart kommer böjen från blitemas 90 graders 3 tums avgassystemBildbild uppifrån , ingen skönhet men verkar fungera mycke braBildunderifrån. ser klart å tydligt hur förgasaren sitter.. liten luftkammare=hög lufthastighet och verkade bli bättre gassvar från tomgång för att det måste få mer luft att börja röra på sig = bättre vaccum då ... skulle vara roligt att testa på bromsbänk...plåten som skiljer värme från att sugas in. vinklade kylaren lite mer så den får suga luft bättre mellan kylare och huv . på bakkant blir det bara en gummiläpp som man trär igenom insugningsröret så den tätar i bakkant . inge varm luft bakvägen alltså... allt detta har tagit 2 stycken 12 timmars pass att göra

Re: kalluftsinsug

Postat: sön apr 12, 2009 23:28
av kungricky
BildBild här är plåten som tar in kallluft mellan kylare och huv, vinklade kylaren lite mer så det blev större glipa att få lite mera luft. brickade bara ut lite det övre fästet. på bakant kommer det vara en gummiläpp som träs på insugningsröret och ska täta så att inte varm luft kommer in bakifrån. självklart skulle det ju vara lätt att göra hål i huven på framkant så att den får in luft direkt därifrån... ursäkta dom lite halvsuddiga bilderna, lite repig lins i telefonen. hellre pengar på corvetten än en ny tetefon en gång i månaden

Re: kalluftsinsug

Postat: mån apr 13, 2009 20:53
av janbanan24
Vilket jobb du gjort!

Jag hade faktist en tanke i bakhuvet att dra fram luftfilter framför kylaren på något vis, någon gång.

...smart att göra en "låda" på det viset, och på så vis kunna ha filtren bakom kylaren men ändå få kall luft!

Du skriver att du lutat kylaren lite extra, sitter kylarramen som vanligt eller?

Tror du inte att gummilist eller inte, i bakkant av lådan, inte spelar så stor roll? Det är väl lika bra att luft som inte motorn suger i sig kan tryckas/passera genom lådan?

Re: kalluftsinsug

Postat: mån apr 13, 2009 21:14
av kungricky
jepp kylarramen sitter helt som vanligt. jag satte bara 5 mm brickor mellan kylarramen och dom 2 övre kylarfästena. och dom enda bultarna lådan sitter fast me är dom 4 bultarna uppe på kylarramen sen ligger lådan på kylaren och vilar. trodde själv att jag behövde få fast den bättre men den blev ju hur stadig som helst som den var. och dessutom är den ju hur enkel som helst att ta bort om man behöver byta rem eller så. jämfört med generator å servopumpsfästet jag gjorde var lådan enkel att göra. 2 tvingar, hammare, 2 plankbitar, borrmaskin, svets, vinkelslip var allt i verktygsväg som behövdes för att göra lådan.

Re: kalluftsinsug

Postat: mån apr 13, 2009 21:24
av kungricky
och gummit på bakant jag sätter dit är ju inte meningen att det ska bli helt tätt , bara att det inte ska vara så där jätteöppet på bakkanten.

Re: kalluftsinsug

Postat: mån apr 13, 2009 21:27
av janbanan24
Ok! ...jag antar att du har stumma motorfästen, men räcker det?

Jag menar, vibrerar inte motorn så pass att det kan bli problem när toppen av förgasaren har ett sånt "överhäng"?

Re: kalluftsinsug

Postat: mån apr 13, 2009 21:39
av kungricky
jag gjorde en liten plattjärnsbit som stöd från termostathuset ena bult till plattjärnet mellan rören. och jag har bara helt vanliga motorfästen ändå bra marginal till allt förrutom att huven ligger nära. men inget som tar i hur man än gör å inget skrammel dessutom

Re: kalluftsinsug

Postat: tis apr 14, 2009 13:15
av DeffeDefect
Snyggt jobbat! Var på gå G att köpa något liknande (se länken nedan)...
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 146#p51146

Men min 76:a har en huv med bättre plats än övriga modeller så jag klara mig men det är kall luften man vill åt... :D

Skulle varit skoj att se 2 dynotest (en med vanligt filter och en med ditt) för att fastställa skillnader. Har du mätt upp skillnader i vakuum?

Mvh/
DeffeDefect

Re: kalluftsinsug

Postat: tis apr 14, 2009 17:47
av kungricky
har inte mätt skillnaden i vaccum men min heifördelare å kablar från början av 90 verkar säga sitt vad dom tycker om mitt insug jämfört me andra. den går betydligt renare med mitt insug tror att jag får gå lite ner i munstycke t.o.m jämfört me andra som det känns att dom vill ha lite mer soppa . då kan det ju bara betyda en sak att den blandar bränslet och luften mycke bättre. och själv klart skulle jag vilja dynotesta och jämföra. fast om nån här i luletrakten skulle göra det så skulle dom få låna mitt...

Re: kalluftsinsug

Postat: sön apr 19, 2009 11:02
av Hagge
Hej, himla jobb du har lagt ned, själv köpte jag ett kit från Spectre en platt luftrenaranslutning och rör som jag dragit fram mot kylaren som avslutas med ett stoort luftfilter. Precis som du så tycker jag att det är skillnad vid gaspådrag, känns rappare. Med din konstruktion så får du in klart kallare luft än vad jag får.

Bifogar en bild (med väldigt skevt perspektiv...):

[URL=http://s69.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img][/url]

Hur som helst så ser ni ju ganska väl hur jag har gjort !

Re: kalluftsinsug

Postat: tis maj 31, 2011 20:48
av axelg89
är även insugsrören byggda i svartstål? blir de inte väldigt fort varma och värmer luften?

funderar nu lite på någon liknande lösning men inte riktigt kommit fram till hur man skulle göra på bästa sätt, ditt sätt är onekligen väldigt bra men innebär för mig att vinkla kylaren, montera elfläkt etc och känns som en del jobb...

Re: kalluftsinsug

Postat: tis maj 31, 2011 21:03
av kungricky
det är så pass mycke luft som strömmar genom rören så dom blir aldrig varma...som sagt så var det en del jobb me det. men det var det värt. men är man inte så noga att behålla huven orginal så är det ju givetvis mycket lättare att göra luftintag genom huven.

Re: kalluftsinsug

Postat: mån jun 20, 2011 20:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag valde en lite annan väg till kalluftsinsug: En orginal luftrenare som fanns åtminstånde mellan 1978 - 1981, en vanlig rund burk fast med snabel som via en special slang går vidare framåt till ett platt plaströr som är "påtryckt" på kylarramen så att kylarramen går igenom plaströret.
Jag tog bort ett spjäll som satt på snabeln som var för att suga varmare luft när det är kallt ute, så fick jag nog betydligt bättre flöde.
Jag har 350" med c:a 340 hk och Holley 650 förgasare och Edelbrock Performer RPM Q-JET insug.
Detta funkar jättebra!!!

Ha de!

Kjell

Re: kalluftsinsug

Postat: tis jun 21, 2011 17:13
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Här kommer en bild, så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.
Bild

Ha de!

Kjell

Re: kalluftsinsug

Postat: tis jun 21, 2011 18:48
av kungricky
javisst det där måste ju fungera jättebra =) . man tjänar nog väldigt många hästar på att motorn får i sig kall luft istället för varm. visste inte att c3 an hade nån sån där luftrenare . =)

Re: kalluftsinsug

Postat: fre jun 24, 2011 17:43
av Kjell.Magnusson
Hejs

Detta fungerar mycket tillfredställande!
Men jag har ju ingen bigblock race maskin, men för 350" 340 hk fungerar det mycket bra!

Ha de!

Kjell