Sida 1 av 1

2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: sön apr 26, 2009 21:43
av Storskurken
Hej igen..håller som bäst på att fixa tjejens vette..Problem ett är en startspärr som spökar..finns ingen "dosa"som till larm och dyl,,nyckeln är ny..Sitter ju ett chip/transponder i den..om man låser upp bilen och inte startar den inom 1 min så måste man vänta 35-40 min innan den säger flaska igen..tändningen slås på och allt funkar utom startmotorn..är en importbil så jag gissar "immobilizer"eller liknande..men varför väntetiden?trots orginal nyckel?rör man något innan ca35 min sås startar "nedräkningen"om igen...mycket irriterande..nåpgra tips?


Problem 2..bilen är ombyggd till manuell drift av fläkten...(bonnamek jag vet men så är det)saken är den att om man har i fullt med vatten så funkar den tills man stannar.då trycker den ut vattnet ur kylet och kokar som hejsan..fyller man på vatten går den varm direkt..blir någon luft ficka så fort man öppnar locket på kylet eller slår i vatten i exp tanken...när allt funkar så är det låg nivå i kylet och inget i exp tanken..den håller då mellan 90-94grader när man kör landsväg..men går man in i stan eller stannar så sticker den upp om man glömmer fläkten..

Det jag vet(inte mycket)senast jag fyllde på vart det inga problem innan jag slog i vatten..började koka och skicka ut vatten omgående efter.,..idag samma sak..fyllde i 1 liter i kylet men lämnade exp tanken tom..klarade 5 kilometer sen kokar det och vattnet trycker ut..fick svalna..5 kilometer till ingen värme i kupe'n och den trycker ut vatten...Kollar kylet:tomt exp tanken full...fyller på ca 8 liter..kör tomgång får cirkulation och allt ä bra..fullt i kyl och tank..kör 3 mil..stannar och den skickar ut vatten....Kylsystemet är kletigt...någon brun "smet" i kyl och tank..dock ingen oljefilm eller lukt eller vatten i oljan...Ge mig alla tips ni har...Ska den ha speciell kylvätska?vanligt med fel på termostat?usla motorer?

Blev mycket att läsa,,men jag måste förklara..Björn

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: mån apr 27, 2009 19:19
av Storskurken
Ingen som har några idee'r???blir inte klok på varför den ska koka och trycka ut vatten

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: mån apr 27, 2009 19:43
av Ingo
Angående wats så går det ju att koppla ur,och det är tidsspärr också om den löser ut..
Har du inget motstånd på nyckeln eller hur menar du?

Manuell fläkt kan bero på att det är problem med datorn,tyvärr.
Men att den går varm är inget bra,toppackningen kanske läcker?

Men kolla först termostaten,är den för varm så kan ju kokningen bero på det.
Men lufta ur kylaren ordentligt.
Kylarlocket kanske också är ett problem.
Har du glykol i motorn?,om inte så får du lägre kokpunkt.
funkar inte värmen är risken stor att du har problem med typ toppackningen,men prova att spola ur med kylarrens..

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: mån apr 27, 2009 19:45
av 745
1 Sök på startspärrhttps://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
2 Sök på luftahttps://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
Hoppas att du hittar något som kan vara användbart.

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: tis apr 28, 2009 11:46
av Scania
Tycker 94 grader låter mycket vid landsväg, min ligger runt 72 grader men det kan j uvara att jag har annan termostat. Jag har själv manstryning av fläktarna och det funkar hur bra som helst.

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: tis apr 28, 2009 21:05
av Storskurken
Jodå nycklarna är nya med nya motstånd..

Men kylningen är det primära..hur luftar man detta kylsystem enklast/rätt???Något att tänka på?trix?avluftningsskruv?
Kan det vara så ekelt att kylet är igensatt utvändigt?

Vet att vissa BMW måste stå i lutning för att kunna luftas..Har även trilskats med några ford cosworth som inte ville luftas som vanligt..

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: tis apr 28, 2009 23:30
av Ingo
Ja det är lätt för corvettekylaren att lägga igen utifrån ,eftersom den tar in luften så lågt.så skit som ligger på vägen sugs lätt upp.
Att lufta vete sjutton om det är något speciellt,man fyller upp kylaren full.
Men jag brukar ha bilen på tomgång och fylla upp kylaren tills det rinner över,sedan dra upp varvet på motorn(enklast med en medhjälpare)och fylla upp kylaren full,och så på med locket.
en liten skvätt i exepansionskärlet skadar inte.
Sedan stänger man locket(stickan) på expensionskärlet,och se till att packningen tätar någorlunda.
När motorn blir varm trycker den ut överskottet till kärlet,och tar även tillbaks,trots tryckelocket på kylaren.
Ett trycksatt corvette system med glykol kokar inte förrän närmare 110 grader..
men kolla tempen på termostaten,så den inte är för varm.
har man igång ac,n går ju bilen alltid varmare..

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: ons apr 29, 2009 22:03
av Scania
Jo den luftar sig genom expkärlet så det är inga konstigheter,

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: tor apr 30, 2009 8:29
av M Nordin
Känns som om en rejäl renspolning av kylsystemet och kontroll av termostaten skulle vara en bra start. Brukar oxå sitta mängder med boss och skräp i AC kylaren som blockerar flödet genom denna och den vanliga kylaren.

MN

Re: 2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar

Postat: sön maj 17, 2009 20:59
av lena cab
Tror vi har löst problemet nu..spolade ur och blåste rent genom kylarna..körde igenom kylar rens och spolade rent..en vända rent vatten sen i med glykol..står att den skall ha etylenglykol.så det fick den..men den har tidigare gått på "vanlig"glykol..tror även att jag lyckats sätta locket på kylaren åt fel"håll" alltså pilarna linjerade inte med exp slangen..Körde ca 3 mil efter rengöringen utan att starta manuella fläkten och den låg mellan 88-92 på landsväg....Håller tummarna för att det funkar nu....


Tackar för alla snabba och hjälpsamma tips..