2 Problem emd en 89:a startspärr och den kokar
Postat: sön apr 26, 2009 21:43
Hej igen..håller som bäst på att fixa tjejens vette..Problem ett är en startspärr som spökar..finns ingen "dosa"som till larm och dyl,,nyckeln är ny..Sitter ju ett chip/transponder i den..om man låser upp bilen och inte startar den inom 1 min så måste man vänta 35-40 min innan den säger flaska igen..tändningen slås på och allt funkar utom startmotorn..är en importbil så jag gissar "immobilizer"eller liknande..men varför väntetiden?trots orginal nyckel?rör man något innan ca35 min sås startar "nedräkningen"om igen...mycket irriterande..nåpgra tips?
Problem 2..bilen är ombyggd till manuell drift av fläkten...(bonnamek jag vet men så är det)saken är den att om man har i fullt med vatten så funkar den tills man stannar.då trycker den ut vattnet ur kylet och kokar som hejsan..fyller man på vatten går den varm direkt..blir någon luft ficka så fort man öppnar locket på kylet eller slår i vatten i exp tanken...när allt funkar så är det låg nivå i kylet och inget i exp tanken..den håller då mellan 90-94grader när man kör landsväg..men går man in i stan eller stannar så sticker den upp om man glömmer fläkten..
Det jag vet(inte mycket)senast jag fyllde på vart det inga problem innan jag slog i vatten..började koka och skicka ut vatten omgående efter.,..idag samma sak..fyllde i 1 liter i kylet men lämnade exp tanken tom..klarade 5 kilometer sen kokar det och vattnet trycker ut..fick svalna..5 kilometer till ingen värme i kupe'n och den trycker ut vatten...Kollar kylet:tomt exp tanken full...fyller på ca 8 liter..kör tomgång får cirkulation och allt ä bra..fullt i kyl och tank..kör 3 mil..stannar och den skickar ut vatten....Kylsystemet är kletigt...någon brun "smet" i kyl och tank..dock ingen oljefilm eller lukt eller vatten i oljan...Ge mig alla tips ni har...Ska den ha speciell kylvätska?vanligt med fel på termostat?usla motorer?
Blev mycket att läsa,,men jag måste förklara..Björn
Problem 2..bilen är ombyggd till manuell drift av fläkten...(bonnamek jag vet men så är det)saken är den att om man har i fullt med vatten så funkar den tills man stannar.då trycker den ut vattnet ur kylet och kokar som hejsan..fyller man på vatten går den varm direkt..blir någon luft ficka så fort man öppnar locket på kylet eller slår i vatten i exp tanken...när allt funkar så är det låg nivå i kylet och inget i exp tanken..den håller då mellan 90-94grader när man kör landsväg..men går man in i stan eller stannar så sticker den upp om man glömmer fläkten..
Det jag vet(inte mycket)senast jag fyllde på vart det inga problem innan jag slog i vatten..började koka och skicka ut vatten omgående efter.,..idag samma sak..fyllde i 1 liter i kylet men lämnade exp tanken tom..klarade 5 kilometer sen kokar det och vattnet trycker ut..fick svalna..5 kilometer till ingen värme i kupe'n och den trycker ut vatten...Kollar kylet:tomt exp tanken full...fyller på ca 8 liter..kör tomgång får cirkulation och allt ä bra..fullt i kyl och tank..kör 3 mil..stannar och den skickar ut vatten....Kylsystemet är kletigt...någon brun "smet" i kyl och tank..dock ingen oljefilm eller lukt eller vatten i oljan...Ge mig alla tips ni har...Ska den ha speciell kylvätska?vanligt med fel på termostat?usla motorer?
Blev mycket att läsa,,men jag måste förklara..Björn