Sida 1 av 1

Inne eller ute..?

Postat: tor okt 01, 2009 22:19
av DeffeDefect
Nya problem... se längre ner i tråden...



Nu när jag hittat läckan på min TH350 vilket visade sig vara o-ringen till 1-2:ans ackumulator tank så har jag nu tagit av locket och fjädern...

Bild

Eftersom den växlade med fördröjning mellan 1:an och 2:an vid fullgas och manuell växling, så kollade jag lite på nätet. Såg att om att inte sätta dit fjädern igen då det ska snabba upp växlingen (fjädern ska mjuka upp växlingen).

Men jag ser att det är många som talar både för och emot... Någon som har någon erfarenhet av att ta bort fjädern?

Kan nämna att jag har TranGO 1&2 shift kit i lådan...

För:
http://www.hotrodders.com/forum/leave-1 ... 28503.html
http://www.hotrodders.com/forum/modifyi ... 00738.html


Mot:
http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=53671
http://www.hotrodders.com/forum/th350-r ... 45361.html


Mvh/
Deffe Defect

Re: Inne eller ute..?

Postat: sön okt 04, 2009 12:27
av Kalle Mankan
Montera inte tillbaka den igen. Det är alltid bra med lite med "crisp" i växlingen. Tycker du att det blir för mycket crisp så är det bara att montera in den igen.

Kalle

Re: Inne eller ute..?

Postat: mån okt 05, 2009 17:17
av DeffeDefect
Kalle Mankan skrev:Montera inte tillbaka den igen. Det är alltid bra med lite med "crisp" i växlingen. Tycker du att det blir för mycket crisp så är det bara att montera in den igen.

Kalle
Ok, men då menar du att jag inte stoppar tillbaka kolv+fjäder..?
Finns det ingen risk att lådan blir fördärvad eller är det så att slitaget blir större ju hårdare växling?

Tack på förhand...

Mvh/
Detlef Andersson

Re: Inne eller ute..?

Postat: tis okt 06, 2009 12:57
av R0ffe
Slitaget på lamellerna minskar med hårdare växling, det vanligaste "felet" folk gör är att dom byter motor med högre vrid och effekt, och sedan kör med sin original automatlåda som har en fördröjning/slir mellan växlingarna för att det inte ska rycka så mycket.
Men denna fördröjning/slir skapar värme och slitage på lamellerna, och med kraftigare motor och tyngre gasfot så blir resultatet en lådrenovering....!

Byter man motor eller bygger om för högre effekt så MÅSTE hela linan kollas/ses över, antingen renoveras eller uppgradera så att den klarar den ökade påfrestningen.

Tyvärr så börjar 98% av ägarna med att köpa en stor motor, kör sedan till nåt rasar i låda eller bakvagn, och undrar sedan varför..! :oops:

Det enda som kan påverka lådan är om du bygger om till manuellt ventilhus och använder ett kit som behåller bromsbanden så att du behåller motorbroms på alla växlar, då KAN du slita sönder lådan inifrån vid en oförsiktig nedväxling med en högkompad motor och bra grepp baktill, annars tål dom väldigt bra med stryk!

Re: Inne eller ute..?

Postat: ons okt 07, 2009 13:02
av DeffeDefect
R0ffe skrev:Slitaget på lamellerna minskar med hårdare växling, det vanligaste "felet" folk gör är att dom byter motor med högre vrid och effekt, och sedan kör med sin original automatlåda som har en fördröjning/slir mellan växlingarna för att det inte ska rycka så mycket.
Men denna fördröjning/slir skapar värme och slitage på lamellerna, och med kraftigare motor och tyngre gasfot så blir resultatet en lådrenovering....!

Byter man motor eller bygger om för högre effekt så MÅSTE hela linan kollas/ses över, antingen renoveras eller uppgradera så att den klarar den ökade påfrestningen.

Tyvärr så börjar 98% av ägarna med att köpa en stor motor, kör sedan till nåt rasar i låda eller bakvagn, och undrar sedan varför..! :oops:

Det enda som kan påverka lådan är om du bygger om till manuellt ventilhus och använder ett kit som behåller bromsbanden så att du behåller motorbroms på alla växlar, då KAN du slita sönder lådan inifrån vid en oförsiktig nedväxling med en högkompad motor och bra grepp baktill, annars tål dom väldigt bra med stryk!
ok... jag tillhör nog de 98% är jag rädd för, även om jag inte har så många pollar under huven (ca350-400). Testar utan fjäder men jag är osäker på om jag montera dit själva tryckplattan (den med de två tätningsringarna på)?

Mvh/
Detlef Andersson

Nya problem...

Postat: tor okt 15, 2009 22:44
av DeffeDefect
Nya problem...
Beställde nya ringar till ackumulator kolven från Hansen med de jag fick var i metall (se bilden).
Enl. Hansen ska det vara dessa jag har fått till min TH350. Den lilla ringen passar men inte den stora då det är en upphöjning i skåran där ringen ska sitta.

Bild
Den svarta är original i plast som satt på kolven och som ni kan se så är den smalare...

Har letat på nätet efter andra ringar men kan inte hitta några... Ska jag fila ner upphöjningen och montera dessa ringar eller vet någon om jag fått fel ringar?


Mvh/
Detlef Andersson