Sida 1 av 1
Helt död!.
Postat: tis maj 22, 2012 20:41
av Thure
Hejsan!
Har fått ett skumt problem med min ZR1-91,som har hänt ett par ggr.
Efter att ha varit ute och kört en stund,parkerat bilen och skall starta
efter en kort stund är den helt död.instrument helt svart händer inget
när jag vrider på startnyckel?.Första gången det hände så kollade jag
batteripoler,säkringar men hittade inget fel.så efter att ha provat efter
ca 5 min så funkerar det klockrent!,har bara hänt när bilen är varmkörd
aldrig hemma i garaget.Har bara hänt när jag är ute och kör,är ju lite svårt
att felsöka då.Tänkte höra om det är någon som har varit med om samma
problem och man kan få något tips,misstänker glapp i tändningslås men då
borde det väl hända någon gång vid kallstart hemma tycker man?.
Micke
Re: Helt död!.
Postat: tis maj 22, 2012 20:51
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag har inte så mycket koll på din biltyp men något relä som ska slå till men inte gör det ibland när det är varmt/halvvarmt?
Re: Helt död!.
Postat: tis maj 22, 2012 20:59
av Ingo
Misstänker att det är stöldskyddet i nyckeln som strular.
när det löst så är det ju tidsintervall innan det går att starta igen..
men att allt dör gör ju att man misstänker batterikablar o dyl..
har för mig att min kollega hade liknande problem med sin 93,a cab..
har för mig att det var anslutning till startmotorn eller startmotorn..
Re: Helt död!.
Postat: tis maj 22, 2012 21:26
av Hans-O
Har haft liknande att batteriet blev helt dött speciellt när bilen var varm t o m stannade på tomgång och var helt utan ström.
Det visade sig att med lite polfett mellan gröna ratten och -polen på batteriavskiljaren så var problemet löst.
Re: Helt död!.
Postat: tis maj 22, 2012 22:15
av Thure
Hej igen!
Just att den inte får någon spänning till instrumentet borde ju tyda på
något med strömförsörningen,batteri,kontakter eller kablar.Hade det varit
något med startspärr är väl det spännnig till instrument,men bryter upp till
startmotor?.Och att det bara har hänt när bilen är varm kan ju ha med att
metall expanderar med värme och kan då kanske orsaka glappkontakt?.
Får kolla på detta vid tillfälle.Tack för alla tips ang detta problemet!.
Micke
Re: Helt död!.
Postat: tor maj 24, 2012 8:45
av Ingo
Till eller från startmotor menade jag givetvis.
Men lossa anslutningar,spraya på WD40 el 5-56 dra åt och se om det hjälper.
Att smörja polfett gör ju att problemet inte återkommer i första taget.
Hobbybilar som står hela vintern får ofta oxidation på strömförsörjningen.
Men kolla även jordkablarna..
Re: Helt död!.
Postat: tor maj 24, 2012 22:46
av inge
Hade samma problem på en Camaro Z28 -87:a. Det var fjärrlåsninge/larmet, kopplade förbi startspärren och problemet försvann.
Re: Helt död!.
Postat: fre maj 25, 2012 20:49
av Hot Rod
Min gissning är att det är något med strömförsörjningen från batteriet till startmotor/jordkablar till chassiet osv. Oxid, smuts, dålig kontakt...
Tror inte på stöldskydd i nyckel, tändningslås etc.
Jag hade ett liknande fel på en annan C4 förut, visade sig vara huvudströmbrytaren som satt monterad vid batteriet som börjat bli dålig - bort med den så funkade allt som vanligt igen.
Re: Helt död!.
Postat: mån maj 28, 2012 7:38
av Jake
Ta en voltmeter och mät mellan 12V och jord, någon stans längs kablen som kommer spänningen att försvinna. Gå till frugans syskrin och knyck en knappnål så kan du sticka in den i kontakterna så slipper du plocka isär kablaget.