Sida 1 av 1
balk växellåda
Postat: ons dec 20, 2006 21:57
av ?
Sitter växellådsbalken på samma ställe på automat o manuell
Funderar på att bygga om från aut till man.
Postat: tor dec 21, 2006 2:28
av Björn Leidelöf
Ja det gör den. Det är ganska lätt att konvertera från automat till manuell. Jag har gjort det på min 74:a utan problem.
/Björn
Postat: tor dec 21, 2006 15:18
av STINGRAY454
På min bil så var det en extra plåt del som det manuella växellåds-fästet var fäst i (Som en förlängning ut från balken), detta i sin tur var uppfäst i hålen i växellådsbalken.
Jag har bytt från Manuell M21 till TH-400 Auto, 400:an däremot kunde jag skruva direkt i hålen i balken.
Plåtinfästningen för manuella lådor har jag kvar om du skulle behöva en sådan.

Postat: tor dec 21, 2006 16:06
av Rille
stingray 454 du har inte M-21:An kvar till salu. Är på jakt
efter en sådan!?
Mvh Rickard
Postat: tor dec 21, 2006 22:59
av STINGRAY454
Näe tyvärr, Jag bytte bort den komplett mot dräneringsgrävning kring huset.
Det enda jag har kvar från "manuellkittet" är växellådsmonterings mojengen beskriven ovan.
Postat: fre dec 22, 2006 8:41
av Don Tomaso
Hej Rille!
Du skall inte satsa på M21 lådan om du vill ha en bil som skall vara snabb i starten då den har en osedvanligt hög 1:ans växel. Min gör 90 på ettan vid 6000 varv och 3,55 i bakaxeln. Dessutom så är det ett "h..vete" att cruisa med den då den gör 10-15 km/h på tomgång. (Man måste frikoppla hela tiden för att kunna köra sakta). Satsa hellre på en M20 eller ännu bättre en nyare 5-6 växlad låda när du ändå skall göra jobbet med att bygga om. Då kommer den också att gå lugnt och fint på landsväg. (gör inte min, 3100 varv vid 110km/h)

Postat: fre dec 22, 2006 10:41
av Björn Leidelöf
Läs artikeln om växellådsbyte på klubbens hemsida....ligger under Corvettefakta/Tekniska artiklar.
Där beskrivs ett byte till en 6-växlad låda, men berör även lite kring bytet från automat till manuell.
/Björn
Postat: fre dec 22, 2006 15:10
av STINGRAY454
Jag själv var mäkta nöjd över att M21:an hade riktigt lång etta

,
I sammandrabbningarna med de likasinnade var detta nästintill ovärderligt, Man hade inga fästproblem i starten då det inte blev "FÖR" mycket kraft just i startögonblicket, sen när den andra bilen växlade/tappade kraft så vrålade man förbi bara å fick ett riktigt stort försprång som nästan aldrig kunde hämtas hem sen av de arma stackrarna med bara en kort etta

.
(Jag körde då med 400HK/454BB & M21:an + 3,08 i klumpen samt 305/50-15 bakpuckar).
Sen så är ju M21:an dessutom tätstegad & M20:in är väl en vanlig låda.
Men visst alla har ju olika tycke & erfarenheter, Å det är ju precis så som det skall vara, hade ju lätt blivit tråkigt annars...
Men visst kan den ev, vara lite småjobbig om man bara skall snigla sig fram i pråm-köer en hel cruising kväll, & det beror ju dessutom mycket på vilken slags koppling man har åxå osv.